Luther ja Maria

Luther-sarjan toisessa osassa tutkimme Lutherin hyvinkin katolisia näkemyksiä Neitsyt Mariasta. Nykyään luterilaisuudessa esiintyy päinvastaisia näkemyksiä Marialle rukoilemisesta ja hänen uskonnollisesta kunnioittamisestaan, kun taas suurin osa Mariaan liittyvistä opeista kuten Marian ikuinen neitsyys ja perisynnitön sikiäminen on lähes täysin hylätty niiden väitetyn epäraamatullisuuden vuoksi.

Lutherin kirjoituksista huomaamme kuitenkin, että yksin Raamattua ylimpänä ohjenuoranaan pitävä kristitty voi uskoa Mariaan hyvinkin katolisella tavalla. Eikä kyseessä ole kuka tahansa kristitty, vaan itse protestanttisuuden isä. On huomioitava, että alla siteerattavissa teksteissä puhuu ”luterilainen Luther” (tekstit ovat ekskommunikaation jälkeiseltä ajalta).

Marian ikuinen neitsyys

Vaikka nykyluterilaiset kirjat eivät pelkää sanoa, että Raamattu opettaa Jeesuksella olleen veljiä ja että katolinen oppi Marian ikuisesta neitsyydestä on epäraamatullinen, luterilaisuuden perustaja oli eri mieltä: ”Kristus… oli Marian ainoa Poika, ja Neitsyt Maria ei synnyttänyt muita lapsia hänen lisäkseen… ’veljet’ tarkoittavat tässä oikeastaan ’serkut’, koska Raamattu ja juutalaiset kutsuvat serkkuja aina veljiksi.” (Saarnoja Johanneksen evankeliumista, luvut 1-4, 1537-39)

Samassa teoksessa Luther vahvistaa vielä selvin sanoin Marian ikuisen neitsyyden:”Hän, Kristus, Pelastajamme, oli todellinen ja luonnollinen Marian neitseellisen kohdun hedelmä… tämä tapahtui ilman miehen yhteistyötä, ja hän pysyi neitsyenä sen jälkeen.” Samasta lähteestä käy myös ilmi, että Luther uskoi Efeson kirkolliskokouksen määrittelemään dogmiin, jonka mukaan Maria on Jumalan äiti: ”Jumala sanoo…: ’Marian Poika on ainoa Poikani.’ Täten Maria on Jumalan äiti.”

Perisynnitön sikiäminen

Erityistä huomiota ansaitsee Lutherin usko Marian tahrattomaan sikiämiseen, joka määriteltiin katoliseksi dogmiksi vasta 1800-luvulla. Luther kirjoitti: ”On suloinen ja hurskas uskomus, että Marian sielun luominen tapahtui ilman perisyntiä niin, että hänen sielunsa luomisen hetkellä hän myös puhdistui perisynnistä ja sai osakseen Jumalan lahjat saaden puhtaan Jumalan luoman sielun – täten hänen elämänsä ensimmäisestä hetkestä asti hän oli vapaa kaikesta synnistä.” (Saarna Jumalanäidin sikiämisen päivänä 1527)

Toisaalla Luther tunnusti Mariasta seuraavaa: ”Hän on täynnä armoa, julistettu täysin synnittömäksi – jotain äärimmäisen suurta. Jumalan armo täytää hänet kaikella hyvällä ja tekee hänet vapaaksi kaikesta pahasta.” (Henkilökohtainen [Pieni] Rukouskirja 1522)

Marian kunnioittaminen

Marian kunnioittamisesta Luther kirjoitti kauniisti, lyhyesti ja ytimekkäästi: ”Marian kunnioittaminen on kirjoitettu ihmissydämen syvyyksiin.” (Saarna 1.9.1522) Myöhemmin hän saarnasi vielä seuraavasti: ”[Maria on] korkein nainen ja jaloin helmi kristinuskossa Kristuksen jälkeen… Hänessä ovat henkilöllistyneet jalous, viisaus ja pyhyys. Emme voi koskaan kunnioittaa häntä tarpeeksi.” (Saarna jouluna 1531)

Ajatus, jonka mukaan Maria ei ole vain Jeesuksen äiti vaan myös meidän (uskovien, kirkon) äiti, oli vahvasti läsnä Vatikaanin II kirkolliskokouksessa, mutta näkemys ei jäänyt huomiotta Lutheriltakaan: ”Maria on Jeesuksen äiti ja kaikkien meidän äitimme… Jos hän [Kristus] on meidän, meidän tulisi olla hänen asemassaan; missä hän on, meidän tulisi olla, ja kaiken, mitä hänellä on, tulisi olla myös meidän, ja hänen äitinsä on myös meidän äitimme.” (Saarna jouluna 1529)

Maria kristillisessä rukouksessa

Luther totesi, että Maria on epäilemättä taivaassa. Hän suositteli jopa Terve Maria-rukouksen [tosin kyseessä oli tuolloin vain ensimmäinen osa nykyisin tuntemastamme versiosta] rukoilemista, vaikka hän sanoikin, ettei se sovi heikkouskoisille. Seuraavassa muutama Luther-kommentti tästä kirkon suosittelemasta rukouksesta: ”Se, jolla on hyvä (vahva) usko, rukoilee Terve Marian ilman vaaraa!” (Saarna 11.3.1523)

”Rukouksemme tulisi sisältää Jumalan Äidin… Terve Maria sanoo, että kaikki kunnia tulee antaa Jumalalle… Voimme käyttää Terve Mariaa mietiskelynä, jossa lausumme, millaisen armon Jumala on antanut Marialle. Toiseksi, meidän tulee lisätä toive, että jokainen tulisi tuntemaan hänet ja kunnioittamaan häntä.” (Henkilökohtainen rukouskirja 1522)

Tähän toiveeseen yhdymme täysin sydämin ja toivottavasti itse kukin edistämme myös sen toteutumista.

Explore posts in the same categories: Luther ja luterilaisuus, Neitsyt Maria ja pyhät

8 kommenttia : “Luther ja Maria”

  1. Alpo Says:

    Suositteliko Luther sitä Terve Mariaa esirukouksella (”Pyhä Maria, Jumalanäiti…”) vai ilman & miksi hän ei suositellut sitä heikkouskoisille?

    Ja Mariaan taivaaseen menemisellä Luther ei liene tarkoittanut katolista mallia, jonka mukaan ruumis lähti mukana?

  2. Emil Anton Says:

    Hyviä kysymyksiä, olisipa minulla niihin hyvät vastaukset! Ensimmäisiä pitäisi kysyä joltain Luther-tutkijalta, jos joku sellainen lukee tätä, pyydämme ottamaan osaa ja kertomaan asiasta lisää.

    Lutherin kommentti Marian varmasta taivaassa olemisesta on peräisin Marian taivaaseenottamisen juhlapäivän saarnasta. Silti hän kyllä sanoi, että emme tiedä, miten hänen taivaaseen menemisensä tapahtui. Luther ei koskaan kieltänyt ruumiillista taivaaseenottamista, mutta ei selvästikään pitänyt sitä myöskään sitovana uskontotuutena.

  3. a Says:

    ”Lutherin kirjoituksista huomaamme kuitenkin, että yksin Raamattua ylimpänä ohjenuoranaan pitävä kristitty voi uskoa Mariaan hyvinkin katolisella tavalla. Eikä kyseessä ole kuka tahansa kristitty, vaan itse protestanttisuuden isä. ”

    Hmm. En ymmärrä, mitä ihmeellistä siinä on, jos Luther on monissa ajatuksissaan lähellä katolilaisen kirkon virallisia oppeja. Lutherhan oli alunperin katolilainen, eikä hän nimenomaan halunnut missään vaiheessa, ainakaan omien puheidensa mukaan, perustaa uutta kirkkokuntaa. Lutherin mielestä vain katolilaisen kirkon käytäntö oli niin sanotusti mätää siihen aikaan. Hän yritti uudistaa katolista kirkkoa ainakin alunperin sisältäpäin. Luther oli käynyt katoliset teologiset opinnot, ja omaksunut siis katolilaisen kirkon opin, joten ei liene mitään ihmeellistä siinä, jos ja kun Luther on samoilla linjoilla katolilaisen kirkon kanssa monissa opillisissa kysymyksissä.

    Minua kuitenkin ihmetyttää jossain määrin Lutherin suuhun esittämäsi sanat. Esimerkiksi minua kiinnostaisi kuulla tarkka sitaatti Lutherilta liittyen Marian taivaaseenottamiseen. Tietääkseni Luther nimenomaan nimittäin EI ole kannattanut kyseistä katolilaisen kirkon oppia (ja jäljessä oleva Suomen ekumeenisen neuvoston sivustolta löytyvä oppipohdinta opettaa samoin). Kiinnostaisi myös kuulla, mistä on peräisin esimerkiksi tämä käännös:
    ”On suloinen ja hurskas uskomus, että Marian sielun luominen tapahtui ilman perisyntiä niin, että hänen sielunsa luomisen hetkellä hän myös puhdistui perisynnistä ja sai osakseen Jumalan lahjat saaden puhtaan Jumalan luoman sielun – täten hänen elämänsä ensimmäisestä hetkestä asti hän oli vapaa kaikesta synnistä.” (Saarna Jumalanäidin sikiämisen päivänä 1527)”

    Se herätti huomioni, sillä Luther tietääkseni nimenomaan torjui opit Marian perisynnittömästä sikiämisestä. Katolilaisen kirkon ja Lutherin näkemyksen ero on aika hyvin tiivistetty tässä Suomen ekumeenisen neuvoston sivulla olevassa artikkelissa:

    ”Luther perustaa Maria-käsityksensä vanhakirkollisiin dogmeihin. Maria on Jumalansynnyttäjä ja ainainen neitsyt. Ekumeeninen ongelma saattaa syntyä syntiopista. Lutherille Maria on ihminen muiden joukossa, näin ollen perisynnin alainen ja pelastusta tarvitseva. Luther torjuu siis opin Marian perisynnittömyydestä ja Marian taivaaseen ottamisesta.”

    http://www.ekumenia.fi/opilliset_kysymykset_-_faith_and_order/maria_kristityn_hengellisessa_elamassa/anja_ghiselli_lut_onko_neitsyt_maria_tervetullut_luterilaiseen_kirkkoon_/

  4. Emil Anton Says:

    Hei!
    Jos osaat englantia, seuraava linkki voi selventää lisää Lutherin uskoa perisynnittömään sikiämiseen. Erityisesti artikkelin loppuosa. Suurin osa luterilaisista tutkijoista on sillä kannalla, että Luther uskoi ko. oppiin elämänsä loppuun asti.

    http://socrates58.blogspot.com/2004/05/james-swan-vs-lutheran-scholarship.html

  5. Emil Anton Says:

    Mitä taivaaseen ottamiseen tulee, kuten sanoin toisessa kommentissa, Luther ei koskaan torjunut sitä, mutta olisi varmastikin torjunut dogmaattisen opin siitä, hän piti asiaa lähinnä kysymysmerkkinä.

  6. Pilvi Says:

    Go Emil! Hienpot sivut :-), Sancta Maria, sine labe originali concepta, ora pro nobis!

  7. Emil Anton Says:

    Kiitos Pilvi!
    Ja lisäys ensimmäiseen kysymykseen, kyllä näyttää siltä ettei loppuosaa jossa pyydetään Marian rukousta ollut Lutherin Ave Mariassa, hänen kehotuksensa ei siis suoraan koske Marian rukoilemista. Korjasin tästä huomautuksen itse tekstiinkin.

  8. willehoo Says:

    Anja Ghiselli on kirjoittanut kirjan Sanan kantaja – Martti Lutherin käsitys Neitsyt Mariasta. Olen silmäillyt sen lävitse ja voi olla, että kirja ei kaikissa kohdin kerro lopullista totuutta, mutta kirja voisi olla lukemisen arvoinen tätä artikkelia ajatellen. Voin vaikka lainata :-)


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: