Ex-evankelikaalien kääntymiskertomukset

Sain jokin aika sitten luettua kirjan, jonka olemassaolosta olin kauan tiennyt mutta jota en ollut vielä onnistunut saamaan hyppysiini, nimittäin David B. Currien Born Fundamentalist, Born Again Catholic (Syntynyt fundamentalistiksi, uudestisyntynyt katolilaiseksi, Ignatius Press 1996).

Huomasin pian tarinan seuraavan aika lailla samaa kaavaa kuin toinen yhtä nasevasti otsikoitu ja vielä klassisempi kääntymiskertomus, Scott Hahnin Rome Sweet Home (Rooma koti kullan kallis, Ignatius Press 1993). Joissain kohdissa Hahn olikin suoraan vaikuttanut Currien ajatteluun. Tässä artikkelissa tiivistän argumentit, jotka vakuuttivat ex-evankelikaalit katolisuuden totuudesta.

Eukaristia

Hahn ja Currie olivat molemmat antikatolisia amerikkalaisia evankelikaaleja, Currie fundamentalisti ja Hahn presbyteeri (Suomessa ero vastaisi ehkä helluntailaisen ja herätysliikkeeseen kuuluvan luterilaisen eroa). He pitivät katolilaisia oletuksellisesti ei-kristittyinä ja ei-pelastettuina, minkä vuoksi he pyrkivät evankelioimaan heitä.

Sekä Hahn että Currie rakastivat Raamattua ja tunsivat sen hyvin. Syvnetyessään Raamattuun he kuitenkin törmäsivät asioihin, joita he eivät pystyneet oman uskonvakaumuksensa pohjalta tyydyttävästi selittämään. Yksi tällainen asia oli Joh. 6:n puhe elämän leivästä (erit. Joh. 6:51-58), varsinkin luettuna pääsiäiskontekstissa.

Sitä ruumista, jonka Kristus antoi maailman puolesta, oli syötävä. Ristillä annettu ruumis ei ollut vertauskuva, vaan lihaa ja verta. Tätä samaa lihaa oli nyt syötävä. Tämä oli juutalaisille loukkaus. Jeesus ei kuitenkaan selitellyt epäuskoisille kuulijoilleen puhuvansa vertauksin.

Samoin Paavali 1. Kor. 10-11:ssa puhui selvin sanoin Kristuksen ruumiista ja verestä ehtoollisopetuksensa yhteydessä. Evankelikaali ei olisi koskaan kirjoittanut näin. Kyseessä ei ollut vertauskuva. Raamattu puolsikin katolista teologiaa.

Auktoriteetti

Katolinen kirkko opetti silti vielä aivan liikaa muita epäraamatullisia oppeja. Jossain vaiheessa Hahn ja Currie kokivat kuitenkin järkytyksen, kun he tajusivat kyseenalaistaa sola scriptura (”yksin Raamattu”) -oppinsa perusteet. He huomasivat, ettei Raamattu itse opeta ”yksin Raamattu” -oppia, mikä tekee opista itsensä kumoavan!

Molemmat miehet etsivät joka paikasta vastausta ongelmaansa, mutta eivät saaneet sitä mistään. 2. Tim. 3 opetti vain Raamatun olevan hyödyllinen opetukseksi. Missään Raamattu ei itse väittänyt olevansa yksin kaiken kristillisen opin korkein ja lopullinen auktoriteetti.

Itse asiassa Raamattu opetti, että Jeesus jätti auktoriteettinsa apostoleilleen ja erityisesti Pietarille. Matt. 16:18-19 oli käännynnäisille ratkaiseva kohta, erityisesti luettuna Jes. 22:n valossa. Jeesus viittasi puheellaan valtakunnan avaimista Daavidin valtakunnan hovimiehen virkaan. Jeesus teki Pietarista ikään kuin valtakuntansa pääministerin, eikä vain Pietarista, vaan virka periytyisi hänen seuraajilleen aivan niin kuin Vanhassa testamentissa.

Pelastus ja Maria

Pelastusoppi ja Marian asema olivat tietysti suuria kysymyksiä entisten evankelikaalien kääntymisprosessissa. Pelastusopin tapauksessa kummankin käännynnäisen suuri löytö oli se, että Paavali ei missään sanonut ”yksin uskosta”. Luther oli lisännyt sanan ”yksin” omaan raamatunkäännökseensä.

Room. 3-4:ssä Paavali puhuu vain Mooseksen lain vaatimista teoista. Lisäksi Jaakob sanoi suoraan, ettei vanhurskauttaminen tapahdu yksin uskosta, vaan myös teoista (Jaak. 2:20-26). Luther reagoi tähän heittämällä Jaakobin ulos kaanonista tai parhaimmillaankin siirtämällä sen ”liiteosioon”.

Marian kunnioitus on useimmille protestanteille katolisuudessa kova pala. Hahn ja Currie huomasivat kuitenkin katolilaisten seuraavan evankelikaaleja paremmin sekä Jeesuksen omaa esimerkkiä että Marian inspiroitua ennustusta (Luuk. 1:48), kun he kunnioittavat ja rakastavat Mariaa sekä ylistävät häntä autuaaksi. Miehet tutustuivat ruusukkorukoukseen ja kokivat sen kauniiksi ja tehokkaaksi rukoukseksi.

Liturgia, moraali yms.

Kummatkin näistä käännynnäisistä pitivät ensin katolista jumalanpalvelusta liiallisen ritualistisena ja epäraamatullisena. Myöhemmin he kuitenkin tajusivat, että katolinen liturgia vastaa sitä, millaiseksi Jumala on meidät luonut: ruumiillisiksi olennoiksi. Tuoksut (suitsuke), äänet (kellot) ja asennot (polvistumiset) seuraavat kaikki inkarnaation periaatteesta: Sana tuli lihaksi. Evankelikaalit potevat gnostilaista materia-allergiaa.

Mitä kristilliseen moraaliin tulee, molemmissa kääntymiskertomuksissa katolinen kirkko vakuutti vankkuudellaan ja muuttumattomuudellaan moraaliopetuksessa esim. avioliitosta, ehkäisystä ja abortista. Ehkäisykysymyksessä tärkeä löytö oli se, että Raamattu opettaa lasten olevan siunaus ja lahja (Ps. 127) ja että kaikki kristilliset kirkot kielsivät ehkäisyn aina vuoteen 1930 saakka. Vain katolinen kirkko oli pysynyt uskollisena perinteiselle kristilliselle moraalille.

Fundamentalistitaustaisena Currie edusti ennen kääntymystään premillenialistista dispensationalismia, joka korosti ylöstempausta ja kirjaimellista tuhatvuotista valtakuntaa. Currie selittää, kuinka Room. 11, Ap.t. 2 ja Matt. 16 saivat hänet hylkäämään premillenialismin ja hyväksymään katolisen amillenialismin. Äskettäin Currie on kirjoittanut uuden kirjan maailmanlopusta nimeltä What Jesus Really Said About the End of the World.

Hahn puolestaan oli reformoitu liittoteologi. Tutkiessaan liiton käsitettä hän huomasi, että vanha heprealainen liittokäsitys sopi paljon paremmin katoliseen kuin kalvinistiseen teologiaan. Liitto ei ole pelkkä sopimus vaan perheside. Hahnin koko tuotanto onkin oikeastaan katolista liittoteologiaa: liiton näkökulmasta hän selittää sovituksen, sakramentit, paaviuden, kirkko-opin jne. Lisää voi lukea mm. kirjoista A Father Who Keeps His Promises The Lamb’s Supper, Lord Have MercyHail Holy QueenSwear to God ja Reasons to Believe.

Explore posts in the same categories: Kääntymiskertomukset, Kirjaesittelyt ja -arviot

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: