Jenni Vartiaisen teologista tulkintaa, osa 1

Sain lahjaksi Jenni Vartiaisen Seili-albumin (2010), jonka olen muutamaan kertaan kuunnellut tarkkaavaisena läpi. Miellyttävän musiikin (vastakkaiset mielipiteet toki sallittuja) lisäksi minuun vetosivat usein poikkeuksellisen puhuttelevat sanat.

Päätinkin siis kirjoittaa sarjan katolilaisen ja teologin mietteitä Jennin laulujen pohjalta. Kyseessä on ehkä esimerkki SuomiTV:n Pulssi-ohjelmassa mainitsemastani uudesta evankelioinnista, jossa kristinuskon vanhat totuudet yritetään saada ymmärrettäviksi nykyajan nuorisolle.

Ennen varsinaisten tulkintojen esittämistä on syytä varoittaa niiden tahallisesta puolueellisuudesta ja subjektiivisuudesta. Kuten juuri yllä kuvasin, tulkinnoillani on teologinen agenda. Niitä ei siksi pidä ymmärtää yrityksiksi selittää Jennin todellista tai oikeaa tarkoitusta, sillä silloin saisin pian niskaani aivan oikeutetut syytteet vääristelystä.

Jos siis käytän tästedes sanoja ”oikeasti”, ”todella”, ”Jenni haluaa sanoa”, ”Jenni antaa ymmärtää”, tms., on ne kaikki ymmärrettävä edellä mainitussa viitekehyksessä ja siksi otettava vain puolivakavasti. Ne kuuluvat keksimäni genren retoriikkaan eikä muuta. Nyt se alkaa.

Strategista evankeliointia

Joku saattaa ihmetellä, miten Jenni Vartiaista voisi tulkita teologisesti tai miten hänen materiaaliaan voisi käyttää kristinuskon tarkoituksiin. Kristinuskohan vihaa homoseksuaalisuutta, kun taas Jenni nousi tähdeksi Ihmisten edessä -albumilla ja singlellä (2007), jonka sanat kertovat naisparista ja ovat siis lesbomyönteisiä.

Kyllä, on myönnettävä Jennin levyttäneen biisin lesboista. Kristinuskon ei kylläkään ole myönnettävä vihaavan homoseksuaalisuutta, se vain opettaa yhdynnän kuuluvan avioliittoon, avioliiton taas olevan miehen ja naisen välinen liitto. Tästä seuraa, ettei kahden miehen tai kahden naisen välinen yhdyntä ole oikein eivätkä he voi mennä keskenään naimisiin, mutta mitään vihaamista tästä ei seuraa.

Mitä siis olisi ajateltava Jennin hitistä? Siinä nainen laulaa selvästikin toiselle naiselle: ”Kadut täyttyy ihmisistä, ne ei tiedä meistä mitään. Sinä olet kaunis niinkuin aina, sinun korkeissa koroissa.” Ja kertosäkeessä lauletaan mm., että ”tämä ilta kävellään käsi kädessä, ihmisten edessä”, jotka ”ei tiedä mitään, ne ei kuulu tähän tarinaan”.

Laulun lesboviittaukset huomattiin pian, esimerkiksi tässä vuosia jatkuneessa Suomi24-keskustelussa, ja Jennistä tuli monien lesbojen suosikki. Jenni itse ei ole lesbo vaan asuu miehen kanssa, joten laulun tarkoitus ei ollut kertoa Jennistä, syy sanoitukseen ja levytykseen on siis muualla.

Kyseessä näkyy olevan evankeliointistrategia, äärimmäisen viisas sellainen. Juuri homot ja lesbot asetellaan tiukimmin kristinuskon kanssa vastakkain yhteiskunnassamme, ja suurella osalla heistä ei ole pienintäkään kiinnostusta avautua kristilliselle sanomalle. Siispä juuri he on ensin voitettava faneiksi.

Jenni saavutti lesbojen suuren suosion ja sai homosuhteita puolustavat puolelleen. Nyt kristinuskosta kaikkein kauimpanakin olevat voitaisiin saattaa pikku hiljaa evankeliumin luokse. Tämän prosessin Jenni vie askel askeleelta loppuun Seili-albumissaan. Siitä lisää sarjan seuraavassa osassa.

Explore posts in the same categories: Musiikki, Suomalainen kulttuuri, Teologia

6 kommenttia : “Jenni Vartiaisen teologista tulkintaa, osa 1”

  1. Sami Says:

    Moi Emil!
    Anteeksi kommenttini ei liity kirjoitukseen, ainakaan suoraan aiheeseen, evankeliumiin kylläkin :-).
    Haluan jakaa kanssasi mielestäni mainion videon:

    Toivottavasti katsot ja jaat ajatuksiasi.

    • Emil Anton Says:

      Hei Sami ja kiitos kauniista videosta! Lähinnä siis sen postmoderni tunteisiin vetoava audiovisuaalinen toteutus oli kaunista, mutta oli osa sanomastakin. On totta, että monille katolisessa kirkossa pelastus Kristuksessa on hieman hämärän peitossa, ja tällaisia kääntymiskertomuksia on paljon. Oikeastaan juuri niiden takia Amerikassa levisikin apologeettinen liike Catholic Answers yms. (catholic.com) josta minunkin sivustoni sai inspiraatiota. Tällaisten kanssa on siis oltu tekemisissä vuosikymmeniä, mutta niitä tietty jatkuvasti tulee lisää. Mutta niin tulee kääntymisiä toiseenkin suuntaan, ja tässä on mielenkiintoinen huomio: kun katolisuudesta ”raamatulliseen kristillisyyteen” kääntyvät ovat lähes aina puolikristittyjä, jotka eivät elä täysillä Kristukselle, toiseen suuntaan kääntyvät ovat jo valmiiksi kristittyjä, jotka etsivät kristillistä totuutta ja sen täyteyttä kristillisellä sydämellä kristillisistä lähteistä.

      Sitten teologisia huomioita itse videon sisällöstä. Tyttö näyttää saaneen kalvinistisen formaation, sen kuulee tyypillisistä kalvinistien lempisitaateista ja ”oikeaoppisesta” pelastuksen kuvauksesta, vihainen Jumala, ristinkuolema vihan maljan juomisena, Kristuksen vanhurskaus, katumus Jumalan armosta ja uusi sydän. Sinänsä joitain ihan paavalilaisia huomioita siitä, etteivät Kristuksen ulkopuolella olevat voi teoillaan tulla Jumalan edessä vanhurskaiksi vaan saavat vanhurskauden Kristuksessa.

      Mutta tässäpä tuleekin ydinongelma: katolisen, apostolisen, varhaiskristillisen, ortodoksisen, luterilaisenkin, käsityksen mukaan tuo tyttö oli Kristuksessa jo lapsikasteestaan asti, ei Kristuksen ulkopuolella Jumalan vihollisena kuten hänen myöhempi kalvinistinen koulutuksensa on hänelle opettanut. Hän saattoi olla teologisesti tietämätön (itse olin aika lailla samassa tilassa joskus), jopa kuolemansynnin tilassa vihansa tähden, ja siksi taas Jumalan vihollisuudessa, mutta tälle olisi voinut löytyä ratkaisu katolisen kirkon sisällä (kuten omassa tapauksessani), nimittäin paluu armoon katumuksen kautta ja Raamatun ja kirkon opetukseen (joka opettaa aivan samoin Kristuksen ulkopuolella tehtyjen tekojen tehottomuudesta) tutustuminen kirkon sisällä.

      Tyttö siis sovelsi tarpeettomasti itseensä Raamatun tekstejä, jotka eivät puhu kristityistä (tässä juuri ratkaiseva ero, nähdäänkö kaste kasteena Kristukseen ja täten kastettu kristityksi vai ei) ja jätti huomiotta ne lukuisat tekstit, jotka puhuvat kristityn hyvistä teoista positiivisessa valossa niin, että Jumala tosiaan palkitsee ne ja on niistä mielissään. Paradoksaalisesti tässä tapauksessa ongelma ja ratkaisu ovat yksi ja sama: kun kerran katolisuudessa uudestisyntyminen sijoitetaan kasteeseen, sen jälkeen ajankohtaiseksi tulevat koko elämän ajaksi kristittyjen hyvistä teoista positiivisesti puhuvat tekstit.

      Jos evankeliumia ja Jumalan armoa ei pidetä selvästi esillä eikä opeteta ihmisiä tuntemaan Raamattua ja tulkitsemaan sitä kirkon uskon mukaan, tärkeysjärjestys saattaa horjua ja pelastus häipyä näkyvistä. Hyvä että jotkin evankeliumin totuudet avautuivat tytölle, mutta valitettavasti hän ei ollut saanut riittävää opetusta asettaakseen itsensä oikeaan kontekstiin, joten hän vaihtoi sitten radioevankelistoja kuunnellessaan tarpeettomasti paradigmaa.

  2. Saila Says:

    Täällä maallikkomamma sairasvuoteeltaan pohtii: Ajattelen näin, että kristinusko ei vihaa ihmistä. Tai oikeammin Jumala ei vihaa eikä käännä kasvojaan ihmisestä. Ei meidän ihmistenkään tarvitse vihata toisia ihmisiä. Ihmisen teot ovat joskus arveluttavia, vääriäkin ja ihminen kääntää itse kasvonsa pois Jumalasta. Tässäkin tapauksessa Jumala kutsuu ihmistä ja on ihmiselle läsnä, vaikka hän ei haluaisi tai uskaltaisi vastata Jumalalle.

  3. snoja Says:

    Hei! Pieni huomautus tekstiisi: Tiesitkö tutkimusta tehdessäsi, ettei Jenni Vartiainen tee itse kappaleitaan? Monet muut artistit, etupäässäTeemu Brunila, Mariska ja Chisu ovat sanoittaneet ne. Ne eivät ole siis vain yhden ihmisen, eivätkä Jennin ajatuksia.

  4. ls Says:

    Mielenkiintoinen tulkinta. Olisi jännä tietää miten Jenni itse tuota kommentoisi..


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: