Naistenpäivän ajatus

Maanantaipostauksen sijasta tuleekin tiistaipostaus, osaksi siksi, että eilen unohdin, ja osaksi siksi, että joka tapauksessa aioin kirjoittaa naistenpäivään liittyvän ajatuksen. Idean sain Wanda Półtawskan kirjasta Eros et juventus, jonka luin äskettäin. Puolankielisen kirjan kirjoittaja oli paavi Johannes Paavali II:n läheinen ystävä.

Półtawska kirjoittaa laajasti avioliittoon valmistautumisesta. Erityisesti minuun kuitenkin kolahti ns. ”biologinen argumentti” esiaviollisen puhtauden puolesta. Ennen kuin jaan sen kanssanne, kertoisin vielä, kuinka Półtawska selittää esiaviollisen puhtauden.

Esiaviollinen puhtaus

Kemiassa puhtaus merkitsee aineelle vieraiden elementtien poissaoloa, esim. puhdas vesi on sellaista, jossa on vain vettä, likainen vesi taas sisältää myös jotain muuta kuin vettä. Näin Półtawska ymmärtää myös puhtaan naisen: naisen olemukseen ei kuulu mies. Seksi ennen avioliittoa merkitsisi sekoittamista, epäpuhtautta.

Avioliitossa tilanne muuttuu radikaalisti, sillä avioliiton tarkoitus on nimenomaan persoonien yhdistäminen, kahdesta tulee yksi liha. Tällöin yhdyntä on mitä sopivin merkki uudesta liitosta ja yhteydestä.

Półtawska esittelee useita hyviä syitä esiaviollisen puhtauden puolesta, mm. psykologisia (naiset suostuvat ennenaikaiseen yhdyntään usein miestä miellyttääkseen, mutta kokevat sitten tunnetasolla pettymyksen)
ja teologisia (Jumalan tahto ja suunnitelma) syitä.

Biologinen argumentti

Eniten minuun vetosi kuitenkin biologinen argumentti. Yllätyksellisesti tämä tietyllä tavalla aivan itsestään selvä pointti oli minulle tässä kontekstissa aivan uusi. Mitä yksinkertaisin kysymys kuuluu siis seuraavasti: ”Miksi naisella ylipäänsä on immenkalvo?”

Tämä yksinkertainen havainto muistuttaa siitä, että neitsyys on todella jotain enemmän kuin pelkkä aika ennen ensimmäistä yhdyntää. Eikä ensimmäinen yhdyntä ole pelkkä ensimmäinen yhdyntä, vaan se on ainutkertainen neitsyyden pois antaminen/lahjoittaminen (välttääksemme negatiivista ”menettämistä”).

Suostumatta saivarteluihin siitä, että immenkalvohan voi puhjeta muullakin tavalla (ehkä voi, mutta onko tarkoitus?), voimme todeta, että naisen biologia kertoo paljon ensimmäisen yhdynnän merkityksestä. Tämä on toistamaton tapahtuma, joka painautuu naisen mieleen eikä sieltä koskaan (ilman dementiaa) häviä. Nainen antaa miehelle pääsyn itseensä ratkaisevalla tavalla, joka jättää jäljen koko loppuelämäksi.

Kaksi tietä – kysymys naisille

Kysymys kuuluu siis, puoltaako ihmisen luonto kirkon moraalia, jossa ensimmäinen yhdyntä on varattu aviomiehelle, jonka tarkoitus on pysyä naisen rinnalla koko loppuelämä, vai sekulaariyhteiskuntamme moraalia, jossa yhdynnällä ei ole mitään välttämätöntä linkkiä avioliiton ja uskollisuuden kanssa? Kummanlaista elämää varten meidät on luotu?

Tulkoot siis naiset naistenpäivänä tietoisiksi naiseutensa kauneudesta ja arvosta. Sitä ei puolusteta eikä edistetä feminismillä, joka vaatii naisille ”vapautta” miehistä, avioliitosta, lapsista jne. Nainen löytää arvonsa ymmärtämällä olevansa ”nai-nen”, se, joka on tarkoitettu nai-tavaksi, ei alistavaan suhteeseen vaan persoonien kommuunioon, avioliittoon, jossa mies ja nainen tekevät itsestään toinen toiselleen vilpittömän ja koko elämän kattavan lahjan.

Explore posts in the same categories: Kirjaesittelyt ja -arviot, Seksuaalimoraali

5 kommenttia : “Naistenpäivän ajatus”

  1. Saila Says:

    Hyvä Emil,
    ymmärrän puolisoni kanssa feminismin laajemmin kuin tässä kirjoituksessasi. Ymmärrämme sen tasa-arvona. Miten sinä ymmärrät feminismin niin että avioliitossa oleva feministi olisi ”vapaa” perhesiteistään?
    Todelliseen aikuisten väliseen tasa-arvoon kuuluu vastuu ja velvollisuudet. Jos olet puolison itsellesi kerran kesyttänyt, et voi häntä yhtäkkiä hylätä.
    Minua naisena loukkaa tuo nai-sanan käyttösi. Ei minua ole todellakaan tarkoitettu nai-tavaksi. Toivottavasti et ota sanaa tavaksi.
    Juu kun on saman Tyypin kanssa taiteillut jotain yli kakskytvuotta ja avioliitto on muutakin kuin kaunis kulissi, niin ymmärtää että pelkkä nai-minen ei riitä.
    Oletko sinä vielä oppinut tuntemaan Rakkauden? Se on totta mitä meille kerrotaan äärettömästä Puhtaasta Rakkaudesta. Se saa ateistinkin itkemään.
    Odotin jotain herkkää kirjoitusta herkästä aiheesta, mutta teksti oli tylyttävää.
    Entä jos nainen on raiskattu ennen avioliittoa, siis epäpuhdas vesi? Onko miehillä samanlaiset poikuuden vaatimukset?
    Millainen ihminen on riittävän arvokas Jumalan kasvojen eteen? Kelpaanko minä? Saako feministi tulla?
    Entä minun naapurini, jonka puolesta rukoilen. Transsukupuolinen.
    On varmastikin vaikea arvottaa ihmisiä, jakaa heitä eri jonoihin ja perustella tarkasti itselleen, miksi on päätynyt tuomitsemaan tämän henkilön tuohon jonoon.
    Minä en sellaiseen arvottamiseen kykene. Ihmistyössä oppii arvostamaan ihmisyyttä jokaikisessä ihmisessä. Ystävällisin terveisin nimim. Aina jonon viimeinen.

    • Emil Anton Says:

      Hei Saila ja kiitos kommentista!
      Muutama terminologinen huomio on paikallaan. Kuten Wikipedian artikkeli feminismistä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Feminismi) sanoo: ”Feminismi käsittää suuren joukon erilaisia ajattelutapoja niin, että usein onkin tapana puhua feminismin sijaan feminismeistä.” Itse määrittelin tarkoitukseni samassa lauseessa, kutsutaan sitä sitten vaikka radikaalifeminismiksi. Tarkoitukseni ei ollut tyrmätä kaikkia feminismin muotoja.
      Toiseksi, sivistyssanakirjan mukaan (http://suomisanakirja.fi/naida) ”naida” tarkoittaa ensisijaisesti ”ottaa puolisoksi, mennä naimisiin”. Vain toissijainen alatyylinen merkitys on ”rakastella jkn kanssa”. Kuten kontekstista käy ilmi, tarkoitin ensimmäistä, puhuin persoonien kommuunioon astumisesta.
      Kolmanneksi tarkoitukseni ei ollut jonottaa ketään eikä tuomita ketään, vaan puolustaa tarkoituksenmukaista asiaintilaa ja näyttää sen kauneus. Toki on paljon tragedioita, raiskauksia jne, ja tietysti miehiä koskee sama vaatimus (mutta tämä nyt oli naistenpäivän kirjoitus). Ilman raiskaustragedioitakin on paljon hyviä ihmisiä, jotka ovat menettäneet neitsyytensä mutta katuen tulleet sitten todella Puhtaaksi Rakkaudeksi. Tämä on mahdollista ja kaunista, mutta menneisyyden mokaukset jäävät kipeinä muistiin. Tarvitaan anteeksiantoa ja Jumalan armoa haavojen parantamiseksi, luottamusta. Ja kyllä, kaikki tämä perustuu kokemuksiini Rakkaudesta, jonka olen oppinut henkilökohtaisesti tuntemaan, erityisesti viime aikoina.

  2. Saila Says:

    Kiitos tarkennuksestasi, Emil.
    Vielä tähän asti en ole kokenut enkä ymmärtänyt katolista uskontoa naista alistavana. Minusta tämä on tasa-arvoinen, jokaisella on oma tärkeä asemansa ja tehtävänsä. Jos siis ajattelee kokonaisuutta laajassa mittakaavassa niinkuin katekismuksessa on asia kuvattuna.
    Naistenpäiväksi olisin kaivannut tekstiä jostakin naishenkilöstä, siitä mikä on tehnyt hänestä merkittävän. Suomenkielisiä tekstejä on hyvin vähän.

  3. Hely Says:

    Nykyään on aika vaikea löytää ihmisiä, jotka arvostaisivat esiaviollista puhtautta. Tuntuu että on jokin ”vialla”, jos et ole ollut monen ”kiertopalkintona”, huh…

  4. Oskari Says:

    Hei Emil – kiitos kiinnostavista ajatuksista!

    Toki iso vastuu esiaviollisesta puhtaudesta on myös miehillä. Mutta tämä toi joka tapauksessa joitain uusia näkökulmia asiaan. Ei ole helppo asia meidän aikanamme – mutta ongelman hedelmät näkyvät ympärillämme myös.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: