Turun Sanomien keskustelua

Turun kesään mahtuu kaikenlaista, eikä vähiten yhteiskunnallista vaikuttamista. Heti kesän alkuun sain Turun Sanomiin kirjoittajavieraspalstalle artikkelin Turku ja Rooma, nyt taas eilisen eli sunnuntain lehteen sain mielipidekirjoituksen Usko, tiede ja filosofia. Klikkaamalla artikkelien nimiä tässä postauksessa pääsee Turun Sanomien sivuille niitä lukemaan.

Explore posts in the same categories: Lehdet

Avainsanat: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

9 kommenttia : “Turun Sanomien keskustelua”


  1. Terveisiä siihen Turku ja Rooma -juttuusi vastanneelta. Yhteiskunnallista vaikuttamista on monenlaista. Hyvää kesää!

  2. Oskari Says:

    Hei Emil – kiitos linkeistä! Hienoa, että kirjoittelen lehtiin! Se on tärkeää vaikuttamista.

    Turku ja Rooma -jutussasi oli oivaltava viittaus katolisen piispa Teemu Sipon vihkimystilaisuuteen ja siihen, miten tunnelma siellä erosi luterilaisen Kari Mäkisen vihkimystilaisuudesta. Se kertoo paljon siitä, mitä ’pinnan alla’ tapahtuu.

  3. Askos Says:

    Emil
    Tuossa Turku-Rooma jutussasi oli pari asiavirhettä, koskien aneitten poistumista Roomalaiskatolisesta opista ja että RKKlla olisi sama Yksin Uskosta Yksin Armosta Kristuksen tähden vanhurskauttamisoppi kuin luterilaisessa kirkossa.
    Tarkoitan, että YVJ’n pohjalla vanhurskautus tapahtuu kasteessa, eikä sitä ennen eikä sen jälkeen ole muuta, koskien autuutusta. Miten tämä YVJ’n kohta sopii yksin uskosta yksin armosta…-viittaukseesi?

    • Emil Anton Says:

      Hei Askos! Ei siinä ollut asiavirheitä vaan tulkinnassasi:) En sanonut että aneet olisivat poistuneet vaan että emme myy aneita. Enkä sanonut että meillä olisi sama yksin uskosta -vanhurskauttamisoppi kuin luterilaisessa kirkossa. Sanoin että kirkko tunnustaa YJV:ssä vanhurskauttamisen uskon kautta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden. Siellä se sanotaan ihan noilla sanoilla. Totta myös että vanhurskauttamisen opetetaan tapahtuvan kasteessa.

  4. Askos Says:

    Aneet ovat niinkuin ne on aina ollut, käsitykseni mukaan. Niillä kuitenkin johonkin saadaan lievitystä, niin eläville kuin jo kuolleille, riippuen missä ane on liikkeelle laskettu. Suomessa se tehtiin jonkin juhlavuoden kunniaksi pari kolme vuotta sitten. Jos oikein muistan, jotain vastavuoroisuutta aneen merkkauksessa esiintyi. Varmaan Suomen katolisen kirkon kotisivulla on jokin linkki tuohon nimenomaiseen aneiden liikkeellelaskuun.

    Eli ”yksin uskosta yksin armosta, Kristuksen tähden”, mutta vain kasteessa. Tarkoitatko, että sakramentin voima tekee sen Kristuksen tähden tai puolesta tai…, vai miten?
    Viilaan tätä, koska koen prosessin ristiriitaisena, koska ”yksin uskosta, yksin armosta Kristuksen tähden” vie jo Voiman äärelle ja autuutuksen kokemiseen. Mielestäni kelkka luistaa hyvin siihen asti kunnes se tökkää kuin hiekkaan: ”ei ole muuta vanhurskautusta kuin kaste, ei sitä ennen eikä sen jälkeen”.

    • Emil Anton Says:

      Siis aneita voi hankkia milloin tahansa niistä on juttua kirkon sivuillakin, pointtini oli vain ettemme harjoita sellaista anekauppaa josta aina kauhistellaan.

      En sanonut ”vain” kasteessa eikä YJV sano ettei ole muuta vanhurskautusta kuin kaste! Päinvastoin on nimenomaan progressiivinen vanhurskautus kasteen jälkeen ja on myös lopullinen vanhurskautus tuomiolla. Kaiken vanhurskautuksen alku ja juuri on usko, kaikki tapahtuu Jumalan armosta ja sen vaikutuksesta, ja kaiken sen armon yksin Kristus on ansainnut ja vaikuttaa.

      • Askos Says:

        Katselin kerran noita kirkon oveen naulattuja 95 teesiä. Luin niitä parillakin kielellä ja koin ne hyvin jankuttaviksi, eikä mielestäni asiaksi alottaa taisto RKKta vastaan. Kyllähän ne aneet ovat Raamatusta löytymättömissä, mutta silti, eikö pari kolme lausetta olisi riittänyt.
        Taisi kuitenkin mennä hyvin kansaan, niinkuin aina rahasta puhuminen.

        Progressiivinen vanhurskautus, uusi asia minulle. Kuuluuko kiirastuli tähän ketjuun?

      • Emil Anton Says:

        Niinpä, eikä Luther edes kiellä niissä aneita vaan päinvastoin anateemat heittää niiden kieltäjille. Väärinkäyttöjä vain vastusti. Kiirastultakaan ei kieltänyt laisinkaan tuossa vielä.

        Prog. vanh. on pitkälti sitä mitä protestantit usein kutsuvat progressiiviseksi pyhitykseksi, Jaakob kutsuu sitä vanhurskauttamiseksi J 2:ssa. Kyllä, tekojemme perusteella meidät lopulta tuomitaan eli lopullinen vanhurskautus perustuu progressiiviseen mutta jos on vähän sössinyt sitä prosessia ja on omassa astiassa tahroja jäljellä ni sit saa tekojensa mukaan tuomiolla ja joutuu astianpesukoneeseen nimeltä purgatorium.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: