Torinon käärinliina

Eilen helluntaina 23.5.2010 päättyi sekä Torinossa että Turussa käärinliinanäyttely. Torinossa oli esillä kuuluisa Torinon käärinliina (The Turin Shrowd), jota pidetään (tai ei pidetä) Jeesuksen käärinliinana. Turun Martinkirkossa oli esillä Torinon käärinliinan täydellinen kopio (The Turun Shrowd) sekä paljon muuta Jeesuksen kärsimykseen, kuolemaan ja ylösnousemukseen liittyvää materiaalia.

Turku vs. Jerusalem

Turkuhan on Suomen pyhä kaupunki vähän niin kuin Jerusalem on koko maailman pyhä kaupunki. Turussa kohoaa Suomen Siionin temppeli, Turun tuomiokirkko, jonka kivet tosin ”itkevät orpouttaan” kuten Jerusalemin itkumuuri (sit. Adolf Carling). Martinkirkon näyttelyssä olikin keksitty fiksusti asettaa Jeesuksen aikaisen Jerusalemin kartta Turun keskustan kartan päälle.

Tuplakartan tarkoitus oli havainnollistaa, kuinka pieni tuolloinen Jerusalem oli. On siis hyvin epätodennäköistä, että Jeesuksen hauta olisi ollut tuntematon. Jeesuksen hautapaikka tiedettiin, ja sieltä löytyivät enää pelkät käärinliinat (Joh. 20:5). Jeesuksen ilmestysten ja Pyhän Hengen vuodattamisen jälkeen opetuslapset saattoivat julistaa julkisesti Jerusalemissa Jumalan herättäneen Jeesuksen kuolleista (Ap.t. 2). Kukaan ei pystynyt osoittamaan julistusta vääräksi näyttämällä Jeesuksen ruumiin olinpaikkaa.

Mitä käärinliinoille tapahtui?

Martinkirkon näyttely seurasi pitkälti Juha Hiltusen uutta jymykirjaa Valokuva Jeesuksesta? (Kirjapaja 2009). Kirja dokumentoi käärinliinan historian Jerusalemista Torinoon ja tarjoaa täten vakuuttavan argumentin väärennösteorian kumoamiseen. Käärinliinasta on nimittäin olemassa parituhatvuotinen traditio, historialliset dokumentit edeltävät väitettyä väärennyshetkeä.

Uusimmat tutkimukset tukevat Hiltusen mukaan myös sitä, että Oviedon kasvoliina kuului samalle henkilölle kuin Torinon käärinliina. Oviedon kasvoliina on ollut Espanjassa 600-luvulta lähtien, jonne se vanhojen lähteiden mukaan kulkeutui Jerusalemista. Kun meillä on näistä liinoista sekä vahva historiallinen reliikkitraditio että nykypäivänä empiirisesti havaittavissa olevat liinat, voidaan väite aidoista Jeesuksen liinoista ottaa vakavasti.

Monialainen tiede

Hiltunen tutustuttaa lukijan kirjassaan sindonologiaan, käärinliinatieteeseen, joka on kenties maailman monialaisin tiede. Liinaa ovat tutkineet mm. historioitsijat, antropologit, arkeologit, teologit, mikrobiologit, patologit, kriminologit, säteilyfyysikot, dna-analyytikot, taidekriitikot, valokuvausekspertit, botanistit, ydinfyysikot, radiologit, bakterologit ja väärennösten asiantuntijat, kuten Hiltunen itse.

Yli 430-sivusen kirjan (josta n. 50 sivua menee lähteisiin, kirjallisuuteen ja viitteisiin) aiheesta kirjoittanut Hiltunen päätyy sensiaatiomaiseen lopputulokseen: ”Torinon käärinliina on yli sata vuotta kestäneiden monitieteellisten tutkimusten nojalla voitu nyt osoittaa varmuudella aidoksi. Se on valokuva Jeesuksesta.” (s. 256)

Tärkeimmät (vasta-)argumentit

Hiltunen esittelee kirjassaan useita argumentteja ja tutkimustuloksia käärinliinan aitouden puolesta. Näihin lukeutuvat mm. käärinliinan kuvan selittämättömyys (ei maalaamalla eikä muullakaan tavalla käsin tehty, kolmiulotteisuus ja valokuvanegatiivisuus), siitä kerätyn aineiston kuten veri- ja siitepölynäytteiden sopivuus ajanlaskun alun lähi-itään, miehen haavajälkien sopivuus roomalaisiin teloituskäytäntöihin ja evankeliumien kuvauksiin, jne.

Tärkeimmät vasta-argumentit käsitellään myös huolellisesti. Vuoden 1988 radiohiiliajoitus, jonka mukaan liina olisi peräisin 1200-1300-luvuilta, osoitetaan monin tavoin problemaattiseksi ja epäluotettavaksi. Troyesin piispan kirjelmä vuodelta 1389, joka väittää liinaa väärennökseksi, osoitetaan itse osin väärennökseksi. Joitain yksittäisiä väärennysteorioita ja vaihtoehtoisia selityksiä kuvan synnylle käydään läpi ja kumotaan yksityiskohtaisesti.

Totisesti nousi

Turun Martinkirkon näyttelyssä Hiltusen kirjoittamat tekstit olivat jo selvästi tunnustuksellisempia kuin kirjan suhteellisen tieteellinen ote. Käärinliina vakuutti väärennösten tutkijan siitä, että kyseessä on ainutlaatuinen todiste Jeesuksen ylösnousemuksesta. Aikamme ihmiset kaipaavat todisteita – Raamatun ja kirkon todistusta Jeesuksesta ei uskota, halutaan nähdä omin silmin. Hyviä uutisia: Jeesus on jättänyt meille valokuvan!

Mutta Jeesuksen ylösnousemus on hyviä uutisia vain siinä tapauksessa, että hän on meidän puolellamme. Ei ole kovin hyvä uutinen kuulla sellaisen herran nousseen Herraksi, jota vastaan olemme vain kapinoineet. Paavali näet julisti, että kuolleista nousseen Jeesuksen on kerran määrä tuomita maailma oikeudenmukaisesti (Ap.t. 17:31). Silti Paavali julisti tätä ilosanomana (Ap.t. 13:32). Syy on seuraava: hänen kauttaan uskoville julistetaan syntien anteeksiantoa ja vanhurskauttamista (Ap.t. 13:38-39).

Hätä ei siis ole tämän näköinen – jos tähän asti on kapinoitu, on Jumala silti tarjonnut mahdollisuuden. Hän on ollut pitkämielinen, mutta nyt hän vaatii parannusta, mielenmuutosta (Ap.t. 17:30). Tuomio koittaa jonain päivänä, mutta eräs ryhmä julistetaan tuolloin syyttömäksi: ne, jotka ovat uskoneet ja muokanneet mielensä Herran mielen mukaisiksi. Heidän ruumiinsa Kristus tulee muuttamaan oman, kirkastetun ruumiinsa kaltaiseksi voimallaan, jolla hän kykenee kukistamaan kaiken, kuolemankin (Fil. 3:21). Etkö usko? Katso vaikka käärinliinaa.

Explore posts in the same categories: Ajankohtaista, Apologetiikka, Kirjaesittelyt ja -arviot

8 kommenttia : “Torinon käärinliina”

  1. Jukka Pihlajaniemi Says:

    Mulle ittelle on tässä hässäkässä jäänyt epäselväksi, mikä merkitys sillä liinalla sitten oikeastaan on. Se on siis aito ja siinä on Jeesuksen kuva, so what? Mikä tässä on niin mullistavaa?

    En itse usko tämän millään vaikuttavan ihmisten suhtautumiseen Jeesuksen suhteen oman kokemukseni perusteella. Oma veljeni pitää uskovaisia kahjoina ja sanoo, ettei mitään Jeesusta ole koskaan ollutkaan. Kun siihen sanon, että tiedemaailma on hyväksynyt Jeesuksen historiallisuuden, niin hän sanoo, että kyllä ne tiedemiehetkin voi sitten olla joskus tosi pöljiä.

    Sanon vaan, että ihmiset uskovat tasan mitä itse haluavat riippumatta mistään todisteista. Se on minun karu kokemukseni.

    • Askos Says:

      Jukka Pihlajaniemi:
      Usko on Jumalan vaikuttamaa omissaan. Muille pitää selittää ja todistaa, että käärinliina esimerkiksi on aito ja tässä on todistus, että Jeesus kuoli sinun syntiesi vuoksi ja nousi taivaisiin Isän oikealle puolelle.
      Olen työni takia viettänyt aikaa Israelissa ja käynyt kaikki ”pyhät” paikat ainakin kymmenen kertaa. Laitoin heittomerkkeihin, koska paikkojen tuoma kokemus on ollut minulle plusmiinus nolla. Ei siksi, että suhtautuisin niihin kielteisesti vaan siksi, että olen saannut katsella ei paikkaan eikä materiaan sidottuja Jeesuksen kasvoja, koska olen etsinyt niitä. Vähempi ei ole tyydyttänyt. Kaikki ulkonainen, käsinkosketeltava liittyen taivaallisiin, on ollut kuin Jumalan taskujen kaivelua, josko vaikka karamellejä löytyisi.
      ”Etsikää sitä mikä ei silmiin näy, ne on ikuisia”

    • Iipee Says:

      Vastaan vähän myöhässä kun eksyin tälle sivulle vasta, mutta ehkä se siitä.

      Jos Torinon käärinliina on aito, siinä on ongelmana sen syntytapa. (Onhan syntytapa muutenkin ongelmallinen, mutta kuitenkin.) Siksi se on niin mullistava.

      Kuolleista ihmisistä ei normaalisti jää kuvia liinoihin, jos heidät sellaisiin pakataan. Lisäksi liinan sisällä on ollut kuollut ihminen, joka on hävinnyt sieltä yhtäkkiä.

      Hiltusen kirjassa on myös liitteissä mielenkiintoinen säteily-teoria kuvan syntytavasta. Ilmeisesti säteilyttämällä todella korkeita pitoisuuksia, on jotain vastaavaa saatu aikaan. Tätä taas ei voida hyväksyä selityksenä, koska se on ihme.

      Mutta siis ongelma nimenomaan on se miten kuolleesta ihmisestä jää valokuvaNEGATIIVI käärinliinaan. Koska fakta on, että liinan sisällä on ollut kuollut mies joka on kokenut ennen kuolemaansa valtavia fyysisiä tuskia.

  2. telson Says:

    Tuolla on aika vahvasti kumottu Torinon käärinliinan taru ja legenda.

    http://koti.phnet.fi/petripaavola/torinonkaarinliina.html

  3. Aurinkoinen Says:

    Halusin niellä 1970-luvulla, vaihtelevaa sen jälkeen, miksi tutkia esim. tuhannet vuodet erilaisin kuvin ja ulottuvuudet, kehittynyttä kuvan ympärillä, Jeesus ihmisineen voisi toteuttaa edellämainittuja esim. Jeesuksen ruumiin katoaminen, mutta tarkastaa solutasolla jo epäilyttää, ja kangaskaistaleita sijaitsee paikassa ja toisessakin, raamttu ilmaisee liitonarkunkin olevan ja kansankin missä! Uusi Testamentti kiinnostaa jo salapoliisityönäkin, ottaisin vastaansanomatta hengellä kuolettaa lihan tekoja ja pyhän Hengen ilmoitusta asiasta missä olemme ajanlaskussa ja Isä meidän yksin tietää taitaa!

  4. Lovetar Says:

    Arkeologi Shimon Gibson kollegoineen löysi Jerusalemista haudan 2009, jossa oli leprasta (spitaali) kärsineen ja tuberkuloosin menehtyneen miehen jäännökset. Hautalöydön tutkimuksissa on käynyt ilmi vainajan eläneen noin. 1-50 jKr. Hauta on ilmeisesti yläluokan tai pappissuvun sukuhauta.

    Gibson sanoi vainajan olleen haudattu sen ajan juutalaisten tapojen mukaan. Vainajan ruumis, kädet ja jalat oli kääritty käärinliinoilla, jotka koostuivat useasta osasta. Vainajan kasvot oli peitetty erillisellä irrallisella kasvoliinalla. Gibsonin mukaan sen ajan mukaisesti varauduttiin valekuolemaan, jos vainaja ei ollutkaan kuollut, niin heikkokuntoinenkin kykeni ravistamaan kasvoliinan pois päästä ja huutamaan apua. Gibsonin mukaan irrallisella kasvoliinalla varmistettiin ettei ketään haudattu elävältä.

    Professori Shimon Gibson sanoi, että Torinon käärinliina ei sovi yhteen ensimmäisen vuosisadan Palestiinan hautaamistapojen kanssa. Gibsonin mukaan Jerusalemin käärinliina oli kudottu eri tavalla kuin Torinon käärinliina. Jerusalemin käärinliina koostui monesta osasta, joka oli hyvin yleistä siihen aikaan. Gibsonin mukaan Torinon käärinliinassa on käytetty monimutkaisempaa toimikassidosta, joka yleistyi vasta keskiajalla.

    Torinon käärinliina teoriassa Jeesus olisi kääritty yhteen pitkään käärinliinaan, joka olisi peittänyt myös Jeesuksen kasvot. Gibsonin hautalöytö todistaa UT:n aikaisen juutalaisten hautaustavan, jossa vainaja käärittiin useisiin käärinliinoihin, mutta päätä ei peitetty käärinliinoilla, vaan erillisellä kasvoliinalla.

    Shimon Gibsonin arkeologiset todisteet ovat yhtä pitäviä Raamatun todistuksen kanssa, sillä Raamattu todistaa Lasaruksen ja Jeesuksen kohdalla, että heidän ruumiinsa, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin sekä pää erillisellä kasvoliinalla:

    Joh 11:44 Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä (keiria), ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina (soudarion). Jeesus sanoi heille: ”Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä”.

    Joh 19: 40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin (othonion), niinkuin juutalaisilla on tapana haudata.

    Joh 20:
    6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat (othonion) siellä
    7 ja hikiliinan (soudarion), joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna yhteen käärinliinojen (othonion) kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen kokoonkäärittynä.

    Raamattu todistaa, että Herran Jeesuksen keho, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin sekä pää erillisellä kasvoliinalla. Lasaruksen kohdalla alkuteksti käyttää sanaa keiria, joka on Joh 11:44 monikossa. Tämä tarkoittaa sitä, että Lasaruksen keho, kädet ja jalat käärittiin usealla liinalla. Joh 11:44 hikiliina on alkutekstissä soudarion, joka on yksikössä. Joh 11:44 mukaan Lasaruksen pää käärittiin erillisellä liinalla kuin muut ruumiinosat. Shimon Gibsonin arkeologisen löydön vainaja oli haudattu täsmälleen samoin kuten Lasarus ja Jeesus.

    Joh 19:40 käärinliina sana on alkutekstissä othonion, joka esiintyy tässä monikossa. Joh 20:6 käärinliina sana on othonion, joka on tässä jakeessa monikossa. Joh 20:7 hikiliina on alkutekstissä soudarion, joka on yksikössä. Shimon Gibsonin arkeologinen löytö on yhtäpitävä Raamatun todistuksen kanssa, sillä Herran Jeesuksen ruumis, kädet ja jalat käärittiin alkutekstiin mukaan usealla käärinliinalla sekä Hänen päässään oli ollut erillinen kasvoliina.

    Torinon käärinliinan teorian mukaan Jeesus oli käärittynä tähän yhteen käärinliinaan. Raamatun todistuksen perusteella Torinon käärinliina on huijaus ja väärennös.

    Tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/torinonkaarinliina.html#12


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: