Lisähavaintoja homokysymyksestä

Kirkon tutkimuskeskus on julkaissut jatko-osan viime viikolla mainittuun kirjaan. Tällä kertaa otsikkona on Homoseksuaalisuus kristillisessä ihmiskuvassa ja lainsäädännössä (KTK 2009, toim. Antti Saarelma). Näkökulma on nyt raamatullis-teologisen sijasta psykologis-oikeustieteellinen.

Sammeli Juntunen vastaa kirjassa Kalervo Nissilän ”pastoraalipsykologiseen” artikkeliin mainion kriittisesti huomauttaen, että ”pastoraalipsykologia” on terminä usein epäselvä, ja sen verukkeella teologia jää monesti psykologian jalkoihin. Psykologiaa pidetään ”oikeana tieteenä”, kun taas uskon kieli on lapsellista. Juntunen vastustaa Nissilän väitettä siitä, ettei Raamatun kirjoittajilla ollut harmainta aavistusta siitä, mitä nykyään tiedämme ihmisestä psykologian ansiosta. Juntunen viittaa Vanhaan testamenttiin, antiikin filosofiaan ja Augustinukseen todisteena siitä, että esim. alitajunta ja psykologinen introspektio eivät ole täysin uusia löydöksiä (s. 31).

Miksi homot tarvitsevat hoitoa?

Juntunen vastustaa myös ajattelutapaa, jonka mukaan homous on Jumalan siunaus tai osa hänen hyvää luomistyötään, ”mutta homofobiset uskovaiset tekevät siitä rakkaudettomuudessaan synnin, vaikka psykologia ja lääketiede ovat todistaneet, ettei se sitä ole” (s. 34). Juntunen huomauttaa, ettei homous ole aina homojen omastakaan mielestä siunaus, eikä tämä johdu pelkistä ulkoisista syistä.

”Eräs homoja hoitanut suomalainen psykoterapeutti käyttää tästä ilmiöstä nimitystä ’tuskainen penisvimma’… On väärällä tavalla projektiivista, jos tuska selitetään lähtökohtaisesti ulkopuolelta tulevasta syyttelystä johtuvaksi… Miksi homo tai lesbo tulee terapiaan tai sielunhoitoon?” (s. 35)

Juntunen viittaa siihen, että homouden syynä on usein lapsen psykososiaalisen kehityksen häiriintyminen esim. toisen vanhemman poissaolon takia. Tämä selittää sen, että vastuullisia muutosterapioita voi ylipäänsä olla olemassa. ”Voidaan nimittäin perustellusti ajatella, että homoeroottisuus on jonkinasteinen ihmisen hyvän kehityksen vajaus… Useimmitenhan homoseksuaalinen alakulttuuri kieltää koko ajatuksen siitä, että homoeroottisuudessa olisi jotain vikaa. Sitä ei voi korjata, koska mitään vikaa ei ole koskaan ollutkaan. Ainoa vika on yhteiskunnassa (tai nykyisin kirkossa), joka näkee homoeroottisuudessa jotain vikaa.” (s. 37)

”Tieto lapsen psykososiaalisesta kehityksestä mieheksi tai naiseksi antaa perustellun mahdollisuuden nähdä toisin. Psykologia ei siis suinkaan vie siihen, että homoeroottisuus olisi Luojan luoma siunaus. Sitä, että homoeroottisuus ei ole hyvää ihmisyyttä, ei tarvitse perustella pelkästään Raamatulla, vaan myös psykologia voi antaa siitä viitteitä. Suomessa tällaista ajatusta ei kuitenkaan ole voinut esittää julkisesti ainakaan 5 vuoteen.” (s. 37)

Kirkko, laki ja lääketiede

Nissilä huomautti kirkon olevan juridiikkaa ja lääketiedettä auttamattomasti jäljessä, kun ne nyt ovat vuorotellen (vuosina 71 ja 81) päättäneet homoseksuaalisuuden olevan yksi hyväksytyistä tavoista ilmentää eroottista seksuaalisuutta. Juntunen huomauttaa, että kirkon ihmiskuvan ei pidäkään mennä lääketieteen ja juridiikan mukana. Hän antaa seuraavan esimerkin:

”Teppo-niminen mieshenkilö kertoo internetissä olevasta sivustaan, jolla hän kirjoittaa haaveestaan ja strategiastaan kaataa sata naista sänkyyn. Kahdeksan on jo kuulemma kaatunut. Tepon harrastus on juridisesti hyväksyttävä, jos naiset ovat yli 15-vuotiaita eikä Tepolla ole aidsia. Myös lääketieteellisesti pyrkimys on nyky-yhteiskunnassa täysin ok. Olisi ihmisoikeuksien vastaista, jos poliisi tai lääkintöhallitus alkaisi vahtia Teppoa. Silti kirkon opin ja ihmiskuvan mukaan Tepon elämäntapa on väärä. Kun pappi Jumalan sanaa käyttäen tuomitsee Tepon harrastuksen synniksi, hän ei loukkaa lakia tai lääketiedettä tai Tepon ihmisoikeuksia.” (s. 38)

Aslan ja muutosmahdollisuus

Harri Jukkala kirjoittaa artikkelissaan Aslan ry:n toiminnasta ja näkemyksistä. Aslan on ryhmä kristilliseen seksuaalimoraaliin sitoutuneita ihmisiä, jotka kamppailevat seksuaalisen suuntautumisensa tai käyttäytymisensä kanssa. Aslan järjestää myös homoille eheytymisseminaareja. Koska yleisessä mielipiteessä ajatus homouden synnynnäisyydestä ja muuttamattomuudesta on niin vahva, on syytä huomauttaa todistusaineistosta, joka osoittaa päinvastaista.

Aslan suosii psykoanalyytikko Elizabeth Moberlyn teoriaa homouden synnystä. Teoriaa ovat myöhemmin kehittäneet Joseph Nicolosi ja Richard Cohen. Teorian mukaan homous syntyy oman sukupuolen rakkauden vajeesta: ”Lapsi torjuu omaa sukupuolta olevan vanhemman tunnetasolla kokiessaan tahallisia tai tahattomia laiminlyöntejä. Syntyy päätös: tuollaiseksi en halua kasvaa.” (s. 91) Aslanin jäsenet ovat huomanneet teorian vastaavan omia kokemuksiaan.

Yleinen mielipide homouden muuttumattomuudesta on haastettu viimeaikaisilla tutkimuksilla, kuten esim. Jones & Yarhouse (2007), jotka seurasivat neljän vuoden ajan 98 henkilöä, jotka yrittivät homoseksuaalisuuden muutosta. Tulokset olivat seuraavat: 15 % onnistui muutoksessa, 23 % arvioi homoeroottisen kiinnostuksen vähentyneen ja selibaatin helpottuneen, 29 % halusi jatkaa prosessia, 15 % ei kokenut vaikutusta ja 12 % oli luopunut muutosyrityksestä. Toisessa tärkeässä tutkimuksessa Robert Spitzer haastatteli 200 ex-gay-miestä ja vakuuttui aiemmin mahdottomana pitämänsä muutoksen mahdollisuudesta.

Explore posts in the same categories: Homoseksuaalisuus, Kirjaesittelyt ja -arviot

One Comment : “Lisähavaintoja homokysymyksestä”

  1. Jason Lepojärvi Says:

    Tosi hyviä kirjoituksia. Ja mielenkiintoisia kirjoja.

    Raikasta vastapainoa median yksipuolisille letkautuksille.

    Kunhan vaan kaikki osapuolet jaksaisivat (ja haluaisivat) pysyä asiassa, ilman henkilöön kohdistuvia argumentteja tai muita kyseenalaisia kikkailuja.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: