Uskonto vs. usko & kirkko vs. ”henkilökohtainen suhde”

Olin hiljattain mukavassa ekumeenishenkisessä tilaisuudessa, jossa hieman odottamatta baptistipastori sai tilaisuuden lausua muutaman sanan nuorisojoukolle. Hän piti tyypillisen evankelikaalisen julistuspuheen, jossa kritisoidaan uskontoa ja uskonnollisuutta, tarkemmin kirkkoa ja kristinuskoa (vaikkakin epäsuorasti), rituaaleja ja rakennuksia, ja sen sijaan korostetaan ”henkilökohtaista suhdetta Jumalaan”, joka oletettavasti pelastaa 100 % varmuudella, kun taas muut (ne, joilla tällaista ”henkilökohtaista suhdetta” ei ole) joutuvat helvettiin. ”Jos kuolisit tänään, tietäisitkö ilman epäilyksen häivää, minne menisit?”

Väärä pelastusvarmuus

Pastori voi toki luulla tietävänsä 100 % varmuudella, että päätyy kuollessaan taivaaseen, mutta todellisuudessa hän ei sitä tiedä siitä yksinkertaisesta syystä, että hän on erehtyväinen ihminen. Kenties hän on tulkinnut väärin ne raamatunkohdat, joille hän perustaa varmuutensa. Lisäksi on hyviä syitä ajatella, että vain Jumala voi tehdä lopullisen tuomion siitä, kuka pelastuu ja kuka ei. ”Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: ’Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan’ — näin sanoo Herra.” (Room. 12:19)

Syyllisten lisäksi sama periaate pätee syyttömiin. Yksi historian ”pelastetuimmista” ihmisistä, pyhä apostoli Paavali, jolla oli varmasti mitä henkilökohtaisin suhde Jumalaan, kirjoitti: ”Minulla ei ole mitään tunnollani, mutta ei minua vielä sen perusteella ole todettu syyttömäksi. Minun tuomarini on Herra. Älkää siis tuomitko ennenaikaisesti, ennen kuin Herra tulee.” (1. Kor. 4:4-5) Paavali ei missään myöskään puhu kirkkoon jo kerran kasteessa liitettyjen tarpeesta ”ottaa Jeesus vastaan henkilökohtaisena Herrana ja Vapahtajana”. Niin ei tee myöskään kukaan muu apostoleista eikä mikään muukaan Raamatun teksti.

Kirkko pelastuksen yhteisönä

Pastori käytti esimerkkinään ihmistä, joka menee autoon. ”Ei se, että olet autossa, tee sinusta autoa. Sama on uskonnon kanssa: ei se, että olet kirkossa, tee sinusta kristittyä.” Hän jatkoi: ”Jumala ei asu rakennuksissa – viitaten kirkkosaliin – hän asuu sydämessä.” ”Raamattu määrittelee kristityn Kristuksen seuraajaksi. Sinun täytyy pyytää häntä tulemaan sydämeesi.” Eriskummallista: kristillinen pastori kristillisessä kirkossa saarnaa kristinuskoa vastaan! Miten niin? Ensinnäkin kirkko on Kristuksen morsian ja ruumis, yhtä Kristuksen kanssa (Ef. 5:25-32) – ei tehoton ”auto” vaan armon ja pelastuksen yhteisö, joka päinvastoin kuin auto muuttaa kasteen ovesta sisään astuvat jäsenensä Jumalan voimalla kristityiksi.

Kristus itse käski apostoleita menemään kaikkeen maailmaan ja tekemään kaikista kansoista hänen opetuslapsiaan kastamalla heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt. 28:19). Kolminainen Jumala pesee, pyhittää ja vanhurskauttaa kirkkoon/Kristukseen kastetun ja lahjoittaa hänelle Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen sekä Pyhän Hengen lahjat (1. Kor. 6:11, Room. 6:3-4, 1. Kor. 12:13).

Kristus pesee, pyhittää ja pelastaa morsiamensa, kirkkonsa (Ef. 5:25-27). ”Henkilökohtaisen vapahtajan” uskonto on jotain aivan juutalais-kristilliselle, raamatulliselle, katoliselle ja apostoliselle traditiolle vierasta, modernia länsimaista individualismia. Kristittyjen Jumala asuu toki sydämessä, mutta myös kirkossa, temppelissään (ks. 1. Kor. 3:16-17), ja sen uhrissa, eukaristiassa (1. Kor. 10:16-17, 11:23-29).

Kuulostaa retorisesti hyvältä asettaa vastakkain ”rakennus” ja ”sydämen usko” tai ”uskonto” ja ”henkilökohtainen suhde”. Baptisti voisi siteerata Paavalia: ”Herra ei asu ihmiskäsin tehdyissä temppeleissä” (Ap.t. 17:24), mutta tämä vain vahvistaisi väitteeni: kristitty saarnaamassa kristinuskoa vastaan! Paavali nimittäin kohdisti sanansa pakanoille, joten argumenttiin sisältyisi väite siitä, että kristilliset kirkot ovat yhtä kuin pakanalliset temppelit! Vanhaan testamenttiin uskovina juutalaisina apostolit varmasti ajattelivat, että Jumala oli asunut Jerusalemin temppelin kaikkeinpyhimmässä. Eukaristiassa läsnäolevana hän asuu nytkin katolisissa tabernaakkeleissa.

Usko, joka ei pelasta

Suomessa tämänlaiset evankelikaaliset saarnat ovat hupaisia siksikin, että ne eivät ollenkaan puhuttele suomalaisten tilannetta: täällähän vain muutama prosentti kansasta käy kirkossa, joten päinvastoin kuin USA:ssa, kirkossa käynti on jonkinlainen uskontunnustus ja todellisen uskon merkki. USA:ssa, jossa noin puolet kansasta käy säännöllisesti kirkossa, monet tavan vuoksi, voidaan helposti saarnata siitä, että pelkät rituaalit ilman sydämen uskoa eivät pelasta. Suomessa moinen saarna vain pitää ihmiset tyytyväisesti poissa kirkosta. Täällä näet kovin harva vetoaa Jumalan tai pastorin edessä siihen, että käy usein kirkossa.

Oikeastaan tarvittaisiin päinvastaista saarnaa. Ei riitä, että on ”henkilökohtainen suhde” tai ”sydämen usko” – uskon täytyy vaikuttaa yhdessä tekojen kanssa pelastukseksi. Oli suorastaan järkyttävää kuulla pastorin siteeraavan – kuten protestanttisissa piireissä niin usein tehdään – täysin epäoikeutetusti ja poissa kontekstistaan Jaakobin kirjeen jaetta 2:19. ”Sinä uskot… Oikein teet — pahat hengetkin uskovat…” Pastori käytti tätä argumenttia niitä vastaan, jotka väittävät olevansa uskovia, kristittyjä, mutta joilla ei ole ”henkilökohtaista suhdetta” Jumalan kanssa. Jaakobin mukaan sen sijaan ongelma on tekojen puutteessa: ”Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?” (Jaak. 2:20)

Tämä liittyy myös kysymykseen uskon ja uskonnon vastakkainasettelusta. Millaisia tekoja kristityltä vaaditaan? Jeesus ei lähettänyt apostoleita julistamaan henkilökohtaista pelastajaa vaan kastamaan ja opettamaan ihmisiä noudattamaan kaikkea, mitä hän oli käskenyt heidän noudattaa (Matt. 28:19). Nämä ovat uskonnollisia asioita, kaste on rituaali ja Jeesuksen käskyjen noudattaminen on uskonnon harjoittamista. Eräs tärkeä käsky kuuluu: ”Tehkää tämä minun muistokseni.” (1. Kor. 11:24, Luuk. 22:20). Eukaristian vietto on uskonnon harjoittamista, ja se tapahtuu kirkossa. Jeesus siis käskee kaikkea sitä, mitä vastaan evankelikaalit saarnaavat asettaessaan uskon ja uskonnon vastakkain.

Lopuksi

Pelkään siis pahoin, että tyypillinen evankelikaalinen saarna on halvan armon ja jopa väärän evankeliumin julistamista. Usko on kuollut, kun se ei toimi yhdessä kristillisen rakkauden ja kuuliaisuuden tekojen kanssa, kun Kristuksen asetuksia halveksutaan ”sydämen uskon” verukkeella, eikä siis silloin, kun tunnollisesti osallistutaan kirkon sakramentaaliseen elämään ilman henkilökohtaista uskonratkaisua.

Tätä ei toki saa käsittää väärin: on varmasti ihmisiä, jotka turmiokseen osallistuvat rituaaleihin ilman puhdasta sydäntä ja todellista uskoa, ja heille onkin saarnattava parannusta. Saan ajatella Kristuksen kuolleen juuri minun puolestani (Gal. 2:20), mutta kuitenkin osana ”meitä”, jotka olemme tulleet osaksi Jumalan perhettä (Gal. 2:16, 3:26-28).

Explore posts in the same categories: Ekklesiologia, Soteriologia

One Comment : “Uskonto vs. usko & kirkko vs. ”henkilökohtainen suhde””

  1. Outi Says:

    Hei,
    Kumoat selkeästi tuon baptistin väitteet! Vaikka juuri tuon uskontokunnan edustajia meillä Suomessa on vain vähän, samankaltaisia väittelijöitä on netti täynnä. He eivät taistele pelkästään epäuskoa vastaan, vaan todella toisia kristittyjä ja kirkkorakennuksia vastaan.

    Kun tarpeeksi kuuntelee ”henkilökohtaisen uskon” vaatijoita, he saavat ihmiset uskomaan, että he puhuvat juuri ”sydämen uskosta” ja uskon tunnustamisesta. He eivät kuitenkaan ota huomioon alkuseurakunnan tilannetta: kyllä siellä kastetut jäsenet kokoontuivat yhteen juuri eukaristian äärelle papin johdolla. Näillä tällaisilla saarnaajilla on lisäksi vielä sellainen käsitys, että ensimmäiset kristityt omistivat heti kokonaiset Raamatut, josta he muka lukutaitoisina saattoivat itse lukemalla muodostaa tämän henkilökohtaisen vakaumuksen.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: