Mellerin monet munaukset

Katolisvastaisen vapaakristillisyyden arvioinnissa seuraavana on vuorossa Leo Meller ja hänen kirjansa Vatikaani profetiassa (Kuva ja sana 1982). Vihdoin olemme suomalaisen antikatolisuuden juurilla – tästä lähteestä mm. Petri Paavola ja Jari Iivanainen ovat ammentaneet oman kritiikkinsä. Mitään huikaisevaa ei siis ole tiedossa. Kyseessä on Loraine Boettnerin antikatoliseen ”Raamattuun” Roman Catholicism verrattavissa oleva teos. Meller onkin käyttänyt Boettneria ja monia vastaavia nyt jo vanhentuneita ja ei-kenenkään-vakavasti-ottamia-lähteitä. Kirjallisuusluettelo kirjan lopussa paljastaa, ettei vakavasta tutkimuksesta ole tietoakaan.

Mellerin menneet munaukset

Leo Meller on vuosikymmeniä ollut vaikutusvaltainen hahmo suomalaisessa kristillisyydessä. Hän on julkaissut kymmeniä kirjoja ja kasetteja, joissa hän useimmiten liittää meidän aikamme Ilmestyskirjan ennustuksiin ja profetoi viimeisistä tapahtumista. Joitain hänen kirjojensa nimiä voisi mainita maistiaisiksi: Ufot ja maailmanloppu (1973), Harmagedon! viimeinen sukupolvi elää nyt (1978 – kuulostaako lainkaan Jehovan todistajilta?), Koska Lähi-itä räjähtää? profeetallis-strateginen katsaus 80-luvun tilanteeseen maailmankohtalojen sydänpisteessä (1980), 5 minuuttia keskiyöhön miten lähellä Herran tulemus Irakin merkin jälkeen? (2003).

Meller on myös kääntänyt paljon vastaavaa kirjallisuutta suomen kielelle ja tarvittaessa ”soveltanut tilanteeseemme”, kuten esim. Levitt, Zola: Koska Googin sota? (1977). Aivan hiljattain Meller sai taas kohua aikaan puhumalla Googin sodasta Israelin hyökättyä Gazaan.

2000-luvulla Meller on joutunut ongelmiin mediassa – ensin Harri Nykänen kirjoitti vuonna 2000 Helsingin Sanomissa piikikkään Meller-kritiikin, ja sitten Kirkko ja Kaupunki julkaisi Nykäseltä lisää materiaalia vuonna 2006. ”Kysyin suoraan, onko hän profeetta, koska kertoo Jeesuksen pyytäneen häntä keräämään tietyn summan rahaa. Vaivautunut Meller myönsi, että kyse oli hänen omasta tulkinnastaan.”

Meller ja katolinen kirkko

Joku voisi ajatella ylläolevan tekstin osoittavan pahaa antipatmoslaista henkeä. Itse asiassa en ole lainkaan leimaamassa Patmosta saatanalliseksi ja epäkristilliseksi järjestöksi – arvostan esimerkiksi naapurini ja patmoslaisen Pasi Turusen työtä ja oppineisuutta suuresti. Miksi sitten olen viitannut epämieluisiin tietoihin Melleristä? Jos joku on lukenut kirjan ”Vatikaani profetiassa”, syytä ei ole vaikea arvata. Meller nimittäin itse kumoaa puolet omasta kirjastaan huonolla esimerkillään.

Suuri osa Mellerin katolisvastaista kirjaa nimittäin keskittyy katolilaisten historian kuluessa tekemiin vääryyksiin. Nämä sitten oletettavasti todistavat, että katolinen kirkko on ”antikristillinen porttolaitos” (s. 103), jonka ristien takana oikeasti ”riehuvat pirut” (s. 79). Jos se, että yli miljardin ihmisen (vain tällä hetkellä, lisää tähän kaikki menneet sukupolvet) katolisen kirkon historiaan ja jäseniin mahtuu epäkristillisyyttä ja rankkaa syntiä, osoittaa kirkon saatanallisuuden, miltä näyttäisi yli miljardista Melleristä koostuva kirkko? Onko lääke katolisuuteen todella uudestisyntyneen ja voidellun Mellerin osoittama kristillisyys?

Asiat on ratkaistava teologisesti, opit oppeina ja usko uskona, ei vetoamalla paavien pahuuteen tai nunnien nihkeyteen. Tätä Meller yrittääkin kirjansa ensimmäisessä kolmanneksessa, loput onkin sitten enemmän tai vähemmän huuhaata. Hupaisin esimerkki lienee osa ”Punertuva Vatikaani” alaotsikoineen ”Punalippuja Vatikaanin yllä”, ”Unohdettuja sivuja kommunismin kosiskelun historiasta”, ”Ja sitten: puolalainen paavi!”. Fátiman kolmannen salaisuuden Meller väittää tunteneensa tässä 1982 julkaistussa kirjassa – nyt tiedämme paremmin, kun Vatikaani on sen sittemmin vuonna 2000 julkaissut (ks. täältä) – eikä se ole lainkaan sitä, mitä Meller väitti sen olevan (s. 188).

Opilliset kysymykset

Mellerin alkuargumentti katolisuutta vastaan on tuulesta (matalatasoisen amerikkalaisen antikatolisen apologian kautta) temmattu. Hän esittelee listan katolista epäraamatullisuutta oppien ja käytäntöjen sekä niiden ilmestymisvuosien avulla. Ensimmäisenä mainitaan rukoukset kuolleiden puolesta ja ristinmerkki, jotka ”molemmat alkoivat vuonna 300 jKr.” (s. 20). Paitsi että Paavalin teoissa mainitaan ristinmerkki vuonna 160 ja Aberciuksen hautakirjoituksessa pyydetään esirukouksia n. vuonna 180.

”Messu, päivittäisenä juhlana, omaksuttiin 394”. Paitsi että Kyprianus puhuu päivittäisestä eukaristiasta 200-luvun puolivälissä. Marian palvonta ja titteli ”Jumalan äiti” omaksuttiin Efeson konsiilissa 431 – jälkimmäinen totta, vaikkakin jo Ireneus n. v. 189 kirjoitti Mariasta Jumalan äitinä. Mitä palvontaan tulee, sitä ei ole vieläkään hyväksytty eikä koskaan hyväksytä. Kiirastuliopin vakiinnutti Gregorius Suuri 593 – totta, mutta mainitsematta jäävät Tertullianuksen ja lukuisten muiden 200- ja 300-lukujen isien todistukset opista ennen sen ”vakiinnuttamista”. Marian ja ”kuolleiden pyhimysten” rukoileminen alkoi kuulemma v. 600, eikä ”alkukirkossa” koskaan rukoiltu muita kuin Jumalaa. Paitsi että katakombeissa pyydetään Pietarin ja Paavalin esirukouksia ja että Sub tuum praesidium-rukous Marialle tunnetaan jo vuodelta 250.

Mellerin lista jatkuu kolme sivua, mutta tässä vaiheessa lienee jo osoitettu, ettei Meller tunne (tai ainakaan 80-luvulla tuntenut) kirkkoisiä eikä kristillistä historiaa vaan on valmis sokeasti toistamaan antikatolisten kirjojen tuulesta temmattuja väitteitä. Sama meininki jatkuu kaikissa myöhemmissä luvuissa katolisesta opista – ripistä, messusta, Mariasta, kiirastulesta, aneista, pappeudesta ja pelastusopista. Kirjoittamani ja linkittämäni artikkelit vastaavat jo Mellerille riittävästi. Jää jäljelle vain kysymys, onko ”älä anna väärää todistusta lähimmäisestäsi” Mellerille lainkaan pätevä ohje. Niin… Babylonin portto ei kuitenkaan taida olla lähimmäisten listalla.

Explore posts in the same categories: Antikatolisuus

16 kommenttia : “Mellerin monet munaukset”

  1. Risto Says:

    Mikä on ja minkäsuuntaista uskovaisuutta edustaa Patmos Lähetystyö? Johtajana on tämä paljon puhuttu Leo Meller. Minusta hän on hyvä saarnamies. Mutta mihin mahdolliseen ev.lut(?) haaraan Patmos kuuluu?

    Patmos on tunnustustenvälinen säätiö ,siis perus kristillistä sanomaa, useimmat kannattajat kuuluu ev.luttiin ja helluntaiseurakuntiin, myös muut kuten vapaakirkolliset ja pelastusarmeijalaisia.

    Kuunteluoppilaita on kaikista kirkoista, se ei tarkoita, että hän olisi helluntailainen! Patmos on oma itsenäinen yhdistys! Melleriä ei kukaan pidä vakavasti otettavana profeettana, hänen juttunsa kiinnostavat, koska ne ovat aika lennokkaita.

  2. juhani leppinen Says:

    kaikki tekee virheitä, se joka on synnitön heittäköön sen ensimmäisen kiven melleriä vastaan

  3. Markku Says:

    Valitettavasti vääryydet, ’antikristillinen porttolaitos ja pirut’ löytyvät Patmoksestakin. Mellerin omat kavallukset ja naisten hyväksikäyttö 80-luvulla on mainittu K&K lehdessä. Ja naisten hyväksikäyttö jatkui 90-luvulla, mm. Jeesuksen nimessä kokoukseen kutsuttua naista hyväksikäytettiin kokouksen jälkeen Harjukadun takahuoneessa (’Harjukadun helvetissä’)! Kuten pastori Juntunen yllä artikkelissa sanoo, monia on väärinkohdeltu. He voivat huonosti ja odottavat, että Meller esittäisi julkisen anteeksipyynnön ja eroaisi. Että oikeus voittaisi! Ihmiset ovat syystä vihaisia, että Jeesuksen nimen väärinkäyttöä on ollut niin paljon Patmoksessa, ja kukaan, Pasi Turunenkaan, ei ole puuttunut, koska Meller on ollut vääryydessä aloittajana. Patmokseen tarvittaisi jo vihdoin uusi ryvettymätön johto!

  4. Risto Says:

    Markku: Oikeesti nyt repesin, ei saisi nauraa, mutta…

  5. Ilari Says:

    Olen seurannut Leo Mellerin opetusta 1980-luvun alusta ja jos minun täytyisi valita sieluni pelastuksen tähden joko Katolilaisuus, nykyinen Ev.Lut. Kirkko tai Leo Mellerin opetukset, niin valintani ei olisi mitenkään vaikea; valitsisin Leo Mellerin opettaman suunnan.

    Se, että mies uskaltaa puhua Jumalan Sanaa sellaisena, kuin se on Raamattuun ilmoitettu, on harvinaista nyky Suomessa, jossa kirkot eivät einää pidä Jumalan Sanaa auktoriteettina ja jossa luotetaan enemmän luotuun kuin Luojaan.

    Emme me elä itseämme varten, täyttääksemme oman lihamme kyltymättämia himoja, vaan meidän tulee elää Jumalle joka solullamme.

    Kukaan ihminen ei ole täydellinen. Me kaikki teemme virheitä.
    Siksi koenkin sen viheliäiseksi, kun sanoin, teoin tai kirjoituksin huomaamme kyllä toisten virheet, mutta samaan aikaan emme käsitä omia virheitämme tai vähättelemme niitä.
    Tällainen ei kuulu kristillisyyteen.

    Kumpi on tärkeämpää: olla osoittamassa toistemme vikoja ja puutteita vai olla rukoilemassa hänen puolestaan? Jos omassa lihasa kokee rukoilemisen ”vastustajan” puolesta vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi, ei ole ymmärtänyt niin mitään Jeesuksen opetuksesta ja on vailla Hengen opastusta, koska on antanut omalle lihalleen vallan.

    Lihan mieli on kapina Jumalaa vastaan. Aina!

  6. Antero Says:

    Ilari kirjoitti:

    ”Olen seurannut Leo Mellerin opetusta 1980-luvun alusta ja jos minun täytyisi valita sieluni pelastuksen tähden joko Katolilaisuus, nykyinen Ev.Lut. Kirkko tai Leo Mellerin opetukset, niin valintani ei olisi mitenkään vaikea; valitsisin Leo Mellerin opettaman suunnan.

    Se, että mies uskaltaa puhua Jumalan Sanaa sellaisena, kuin se on Raamattuun ilmoitettu, on harvinaista nyky Suomessa, jossa kirkot eivät einää pidä Jumalan Sanaa auktoriteettina ja jossa luotetaan enemmän luotuun kuin Luojaan.”

    Aika kova väite, että Meller puhuisi Jumalan Sanaa sellaisena kuin se on Raamattuun ilmoitettu.

    Jos kuuntelee ajatuksella Mellerin puheita, niin ymmärtää aika pian mistä puheet koostuvat. Meller ottaa Raamatusta paikkoja sieltä täältä, sellaisia paikkoja, jotka sattuvat tukemaan hänen fantasioitaan, ja rakentaa näitten varaan sinänsä viihdyttäviä esityksiä. Ihan kuin Raamattu antaisi arvovallan Mellerin fantasioille.

    Selkeästi Meller on ns. Paha Paimen. Hänelle oma etu on tärkeämpi kuin muiden etu. Kuvottavaa rahan kerjäämistä koko Patmos.

    Meller myös pyörittelee puheillaan yleisön sekaisin. Pikainen analyysi löytyi esim Mellerin puheesta elokuvasta E.T:

    http://mesikammen.wordpress.com/2011/08/31/totuus-e-t-sta/#comment-1411

    • Ilari Says:

      Ihmiselle, joka näkee mörköjä sielläkin, missä niitä ei ole, on tärkeämpää pitää kiinni möröistään, kuin aidosti myöntää olevansa väärässä.

      Sinulle Meller näyttää olevan henkilö, jota kohtelet panetellen ja omia fantasioitasi tukien. Missä kohdin sanoisit olevasi sitten parempi kuin Leo Meller?

      • Antero Says:

        Jos Ilari on sitä mieltä, että Leo Meller on puhdas pulmunen, ole hyvä vaan jatka vahvana uskossasi. Sinulla on siihen oikeus.

        Vai luitko esim. E.T. elokuvan saarnasta tehdyn analyysin? Vai etkö ehkä ymmärtänyt?

        Jos Meller väittää ensin yhtä ja kohta toista, täysin päinvastaista, eikö se ole tarkoituksellista? Eikö siinä ole mitään väärää?

        Olenko väittänyt olevani parempi kuin joku muu?

  7. Ilari Says:

    Hmmm. Eli olet siis sitä mieltä, että ihmisessä ei tapahdu minkäänlaista kehitystä tai kehitystä vuosikymmenien saatossa?

    Aika kehittymätön katsantokanta.

    Itse en ole enää sama ihminen joka olin vaikkapa 80-luvulla, ollessani vielä tulevia elämänkokemuksia ja -viisautta vailla.

    Sama pätee Leo Melleriinkin, joka tuskin enää millään tasolla on sama henkilö, kuin se joka silloisen ymmärryksen mukaan puhui sellaista, jota ei varmaankaan enää tänään allekirjoita.

    Mutta se, mitä sinäkin teet kirjoituksillasi, on sitä mistä Jeesus puhui
    Matt. 23:4

    • Antero Says:

      Ilari, oletko vakavissasi?!?

      Matt. 23.4 oli ”He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.”

      Eikö tuo ole juuri sitä mitä Leo Meller tekee? Hän lietsoo pelkoa kuulijoissaan ja kerjää köyhien viimeisetkin rahat. Ja Leo Meller on tehnyt aivan samaa jo kymmeniä vuosia: pelotellut kuulijoita ja kerjännyt rahaa.

      Se, että ihmiset muuttuvat, iän ja kokemuksen myötä on totta, mutta Meller ei ole muuttanut toimintatapojaan. Hän levittää omia fantasioitaan ja valheellisia profetioitaan aivan kuten ennenkin. Patmoksen muu johto on hämmästyttävän munatonta. Mutta sen laulujahan sitä laulaa kenen leipää syö.

      • Ilari Says:

        Onko sinulla tietoa, mitä maksaa noin 60-70 kpl. Huippuvarustettuja, luodin- ja pomminkestäviä ambulansseja? Entä mitä maksaa olla mukana luomassa uutta infrastruktuuria Haitile? Mitähän mahtaa maksaa kaikkien lapsityökohteiden ylläpitäminen ympäri maailmaa? Tai mennä aina sinne, missä katasrofi on kohdannut ihmisiä suuressa mittakaavassa?
        Tehdä koulu-ja nuorisotyötä? Pitää yllä Mediakeskusta? Jne, jne,jne…

        Mitä sinä olet itse tehnyt, kun sinulla näyttää olevan kanttia nälviä miestä, joka on ollut luomassa työmuotoa, jonka kautta miljoonat ihmiset ympäri maailman ovat paitsi saanet helpotusta elämäänsä ja jopa aivan uuden elämän, mutta myöskin löytäneet Elämän Herran ja Iankaikkisen elämän?

        Kirjoitustesi perusteella et ole lahjoittanut Patmoksen työhön senttiäkään, joten sinulla ei silloin ole syytä pelätä että menettäisit jotakin.

        Kaikella kunnioituksella: arvostan Leo Melleriä sen perusteella, mitä tiedän hänen saaneen aikaan. Sinun mielestäsi hänen olisi kaiketi pitänyt tehdä kaikki työ ilman palkkaa?

        Näyttääkin siltä että olet pelkkä pahansuopainen poskisolisti, jolla ei ole esittää mitään todisteita väitteilleen. Muutenhan olisit lyönyt todisteet pöytään jo ensimmäisen kirjoituksesi yhteydessä.

      • Antero Says:

        Hmmm. Haluat kiinniittää huomion Patmoksen aikaansaannoksiin. Kuinka suloista. Mikset halua nähdä että samaan aikaan kun Patmos on tehnyt työtänsä, Meller on peuhannut naisten kanssa:

        ”Mellerin lankeemukset jatkuivat. Keväällä Mellerin taustoja selvittämään palkattiin yksityistetsivä. Etsivän raportissa nimettiin muun muassa viisi naista, joilla oli ollut suhde Mellerin kanssa.”

        Lainaus on Harri Nykäsen artikkelista ”Taivaan sisäpiirikauppias”

        http://www2.hs.fi/uutiset/juttu.asp?id=20000917ER3&pvm=20000917

        Ilari taitaa kuulua fundamentalistiseen ihmisryhmään, joka näkee maailman mustavalkoisena?

      • Antero Says:

        … ja kyllä, olen laittanut rahaa kolehtiin Mellerin tilaisuudessa.

  8. Elisa Says:

    Päivitetyn kannan Leo Mellerin mielipiteestä katolisen kirkon suhteen saa 13.5.2012 lähetetystä Taivaan ja maan väliltä -ohjelmasta, jossa kysytään, mitä mieltä Meller on ortodoksisuudesta. Meller vastaa kysymykseen ottamalla mukaan myös katolisen kirkon ja hänen vastauksensa on mielestäni hyvin fiksu ja suvaitseva näitä vanhoja kirkkokuntia kohtaan.

    Ilmeisesti Meller on vanhetessaan maltillistunut ajattelussaan, niinhän meille kaikille (onneksi!) vanhetessamme käy. Hän kritisoi vanhoja kirkkoja ainoastaan perinnäissäännöistä, mutta lisää samaan syssyyn, että perinnäissääntöjä on protestanteillakin. Mellerin mukaan ortodoksinen ja katolinen kirkko ovat säilyttäneet pohjimmiltaan todellisen uskon perustuksen aivan toisin kuin reformaatiosta revenneet lukemattomat kirkkokunnat. Hänen vastauksensa alkaa kohdasta 00:31

    http://patmos.studio24.fi/media/studiossa_leo_meller_ja_satu_rasanen/1434

    • Emil Anton Says:

      Kiitos Elisa tästä vinkistä, Meller on muuallakin viime aikoina ottanut aika myönteisen kannan kat/ort-asioihin. Tämä oli kyllä kaiken huippu.

      • kari Says:

        Minun vaatimaton ja subjektiivinen analyysini seurattuani Leo Mellerin kirjoittelua, puheita, julkaisuja yms. on se, että niitä yhdistää raha. Mikä myy tai tuo rahaa, sitä voi puheissaan ja painotuotteissaan painottaa. Sen verran epäjohdonmukaisia Leo Mellerin puheet usein ovat, että sieltä takaa on löydyttävä joku selittävä tekijä. Kuten monessa muussakin tapauksessa, uskoisin sen Leo Mellerinkin kohdalla olevan juuri raha, jota hän niin usein muutenkin painottaa.

        Patmos ry:n toiminta on toki lahoittajien rahoista ja muista tulonlähteistä (kuten äänitteiden ja kirjojen myynnistä) riippuvainen, mutta keräystyyli on mielestäni manipulatiivinen, aggerssiivinen ja tunteisiin vetoava. Kerätyt rahat menevät toki ainakin osittain hyvään tarkoitukseen, mutta hyvä tarkoitus ei mielestäni pyhitä keinoja. Onneksi rahansa voi antaa moneen muuhunkin vähemmän kohua mutta yhtä paljon tai enemmänkin hyvää aikaansaavaan kristilliseen työhön.

        Yllä olevat ovat vain henkilökohtaisia ajatuksiani enkä tahdo esittää niitä mitenkään ehdottomina totuuksina enkä käydä erityisesti kenenkään henkilön käsiksi. Leo Mellerillä on kuitenkin jotain hyvääkin puheissaan ja kirjotteluissaan,vaikka paljon on joka perustuu tietämättömyyteen, liioitteluun, puolitotuuksiin ja kohuun. Se jokin hyvä jää kuitenkin paljon huonon varjoon.Onneksi Patmos ry ei ole pelkkä Leo Meller, vaikka paljon köyhempi se saattaisi olla ilman hänen vaikutustaan.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: