Vartiotornin vaikeuksia…

Luin joululomalla kaksi Kuva ja Sana- kustantamon julkaisemaa kirjaa erilaisista harhaopeista. Niistä raportoin seuraavaksi. Ensin on vuorossa Vartiotorni – Valtakunta uudessa valossa eli kriittinen arvio Jehovan todistajien uskonnosta. Kirjoittaja on helluntailaistaustainen apologeetti Pasi Turunen.

Kirjan luku 1 esittelee Jehovan todistajien historiaa ja osoittaa mielestäni hienosti, kuinka epäuskottava Vartiotornin itsestään esittämä väite Jumalan äänitorvena on. Uskonto kehittyi ja muuttui suuresti pienestä raamattutupiiristä jättimäiseksi organisaatioksi, jonka presidentit ovat muutelleet seuran oppeja ja käytäntöjä tiheästi.

Luvussa 2 osoitetaan Vartiotornin väite siitä, että se on ainoa pelastuksen kanava. Samoin kiinnitetään huomiota ”kadottaviin synteihin”, jotka johtavat ”epäteokraattisen” jäsenen erottamiseen seurasta niin, etteivät edes perheenjäsenet saa enää olla normaaleissa väleissä hänen kanssaan. Näitä syntejä ovat esim. joulun viettäminen, vaaleissa äänestäminen, armeijaan meneminen, verensiirron ottaminen, Vartiotornin kanssa eri tavalla ajatteleminen, ovelta-ovelle-työssä käytettyjen tuntien raportoimisen laiminlyöminen, jne.

Luvussa 3 kerrotaan Vartiotornin hierarkiasta, jossa avainasemassa on ”uskollinen ja ymmärtäväinen orja” eli voideltujen Jehovan todistajien joukko, ”pieni lauma”, joka pääsee taivaaseen ja ruokkii ”suurta joukkoa”, joka pääsee maanpäälliseen paratiisiin. Koko ajatus tämän palvelijajoukon auktoriteetista perustuu Matt. 24:45-47:n hyvin kyseenalaiseen tulkintaan. Jokainen lukekoon sen ja miettiköön, tarkoittaako Jeesus siinä perustavansa auktoriteetikseen maan päälle 1800-luvulla syntyvän amerikkalaistaustaisen raamattujärjestön.

Luvussa 4 esitetään oikeudenkäyntiasiakirjoja, joissa Vartiotornin johtajat ovat antaneet hyvin kiusallisia lausuntoja. He ovat mm. todenneet, että Jehova Jumala toimittaa seuran julkaisemaa lehteä ja että vaikka yksin Raamattu on Jehovan todistajien uskon lähde, he eivät saa lukea sitä muulla tavalla kuin Vartiotornin tulkinnan mukaan. Luku 5 jatkaa samaa rataa ja osoittaa johtajien opettaneen, että Raamattu yksin johtaa harhaan ja että on kartettava itsenäistä ajattelua.

Luku 6 esittää monia seuran muuttuneita oppeja siteeraten alkuperäislähteitä. Vaikka Jehovan pitäisi olla järjestön johdossa, järjestö on opettanut ristiriitaisesti useassa kysymyksessä. Jehova asui ennen avaruudessa Alcyon-tähdellä, nykyään olisi epäviisasta sijoittaa Jehovan valtaistuinta mihinkään tiettyyn paikkaan. Ensin Jeesus tuli näkymättömästi vuonna 1874, nyttemmin 1914. Hepr. 11:5 on selitetty aikojen kuluessa neljällä eri tavalla. Sodoman miesten ylösnousemuksesta ja ylösnousemattomuudesta mieltä on muutettu useita kertoja edestakaisin.

Luku 7 käy tarkemmin läpi vääriä ennustuksia, joista Vartiotorni on kuuluisa. Täten seura paljastuu vääräksi profeetaksi, joista Raamattu varoittaa. Seura ennusti nykyisen maailmanajan loppua vuosille 1914, 1915, 1918, 1920, 1925, 1941, 1975, 1984, 1900-luvun loppuun mennessä… ja tässä sitä vielä ollaan. Luku 8 jatkaa samaa rataa.

Luvussa 9 keskitytään Jehovan todistajien verioppiin ja osoitetaan, ettei veren syömisellä, jonka Raamattu kieltää, ole tekemistä verensiirtojen kanssa, jotka Jehovan todistajat Raamattuun vedoten kieltävät. Ne ovat biologisesti hyvin eri asioita – verta syötäessä veri hajoaa ruuansulatuksessa molekyyleiksi, kun taas verensiirrossa se toimii kuin potilaan oma veri. Turunen osoittaa myös Vartiotornin epäjohdonmukaisuuden, kun se sallii monien veren komponenttien syömisen, mutta ei kaikkien.

Luku 10 käsittelee joitain Vartiotornin vastausyrityksiä ja vastaa niihin, kun taas luku 11 kertoo Raamatun Uuden maailman käännöksestä, jonka Jehovan todistajat ovat laatineet ja jota vain he käyttävät. Luku 12 esittelee useita käännöksen väännöksiä, joissa tekstiä on muokattu sopivaksi Vartiotornin teologiaan.

Lopuissa luvuissa käsitellään vielä sekalaisia Vartiotorniin liittyviä vaikeuksia kuten väitettä siitä, että Jeesus kuoli kidutuspaalulla eikä ristillä, ongelmallista ja vaihtelevaa suhtautumista rokottamiseen, sekä skandaalia, jossa paljastui, että Vartiotorni on ollut virallisesti kumppaniudessa YK:n kanssa samalla, kun se on opettanut YK:n olevan Ilmestyskirjan peto.

Turunen on tehnyt hyvää työtä, hänen tekstinsä on helppolukuista ja asiallista. Kirja on ehdottomasti lukemisen arvoinen, vaikkakin siinä on katolisesta näkökulmasta muutamia kohtia, joihin pitää suhtautua varauksellisesti. Näitä ovat esimerkiksi katolisen hierarkian auktoriteetin vastustus sekä protestanttinen pelastusohje kirjan lopussa.

Turusen kanta kaatuu hänen omaan argumenttiinsa Jehovan todistajia vastaan – oikeaa uskoa on täytynyt olla kaikilla vuosisadoilla (Matt. 28:20), mutta helluntailaista kaste- ja auktoriteettinäkemystä emme pahemmin ennen reformaation aikaa löydä kristillisestä historiasta.

Explore posts in the same categories: Jehovan todistajat ja mormonit, Kirjaesittelyt ja -arviot

2 kommenttia : “Vartiotornin vaikeuksia…”

  1. willehoo Says:

    Olisi hyvä, jos rankimmat väitteet saisi parille A4:lle viitteineen niin, että nämä kohdat voisi käydä läpi asianomaisten kanssa ilman, että koko kirjaa tarvitsee lukea.

  2. Cap'n Haddock Says:

    Maahanmuuttokriittiset usein osoittavat teränsä islamiin ja muslimien ”kohtuuttomiin” vaatimuksiin, mutta omat ja kollegoiden todistukset ja kokemukset kertovat että hankalimmat ”asiakkaat” ovat nimenomaan jehovantodistajia, ainakin mitä tulee päivähoitoon ja peruskouluihin.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: