Pyydän aneeksi…

Pyhän perheen juhlaa kun on juuri vietetty, on hyvä muistaa, että kirkko on Jumalan perhe ja siksi eri uskonkohdatkin selittyvät usein valaisevasti perheanalogioilla. Tänään ajattelin yritää selittää yhtä vaikeimmista opeista, nimittäin aneita (ja kiirastulta), perhekontekstin avulla. Suomenkielen sana ane on etymologisesti yhteydessä sanaan anteeksi, ja anteeksipyyntöhän on perheissä mitä välttämättömin taito. Seuraavassa esitän lyhyen viisikohtaisen vertauksen selittääkseni, mikä funktio aneella oikeasti kuului/kuuluu/kuuluisi olla.

1. Poika tekee vakavan vääryyden, josta Isä on uhannut vakavalla rangaistuksella, ja Isä vihastuu. Äiti kuitenkin tulee väliin ja lepyttää Isän. Vakavaksi vääryydeksi voidaan ajatella vaikka Isän julkista häpäisemistä, siskon tappamista tms. Vakava rangaistus voisi olla perheestä erottaminen tai kunniamurha. Tämä vastaa synnin tilaa ja siitä seuraavaa helvettiä ylipäänsä. Isä on Jumala, Poika on ihminen. Sitten tulee kuitenkin sovitus. Äiti on Kristus, joka sovittaa ihmisen Jumalan kanssa. Äiti saa Isän antamaan pojalleen anteeksi, kunhan poika lupaa tästedes olla tekemättä vääryyksiään.

2. Poika temppuilee taas – hän ei tottele Isää ja siivoa kotia, vaan lähtee ulos juhlimaan. Äiti saa Isän olemaan armollinen – kun poika tulee kotiin, hän joutuu jäämään ulos, kunnes osoittaa katumusta. Tämä vastaa kasteen jälkeen tehtyä vakavaa syntiä, joiden anteeksiantamiseksi on olemassa ripin tai parannuksen sakramentti. Pojan pitää katua päästäkseen takaisin perheen yhteyteen. Oletamme, että hän katuu ja Isä ottaa hänet takaisin kotiin. Mutta asia ei jää tähän.

3. Isä käskee Poikaa hyvittämään vääryytensä siivoamalla talon heti samana päivänä viikon kotiarestin uhalla. Parannuksen sakramentissa annetaan hyvitysteko, joka ei liity synnin syyllisyyden ja ikuisen rangaistuksen poistoon (poika on jo päässyt kotiin eikä häntä heitetä ulos) vaan synnin ajallisiin seuraamuksiin (likaisen huoneen siivous). Hyvitysteko kertoo tosi katumuksesta ja poistaa ajalliset rangaistukset.

4. Poika ei jaksa siivota kotia, koska on väsynyt juhlimisen jälkeen. Poika joutuu viikoksi arestiin. Tämä vastaa kiirastulta, jossa kärsitään hyvittämättömät ajalliset rangaistukset vakavista synneistä (tai anteeksiantamattomat lievät synnit- Isä saattaa passittaa pojan päivän arestiin siskon kiusaamisesta). Kun poika on kärsinyt rangaistuksensa ja ”puhdistunut”, hän pääsee perheen täyteen yhteyteen. Samoin kiirastulesta päästään aina lopulta taivaaseen.

5. Veljen ansioiden tähden poika vapautuu ajallisesta rangaistuksesta, kunhan täyttää tietyt ehdot. Velipoika tulee kotiin ja näyttää kympin todistustaan. Isä päättää antaa pojan toivoa jotain palkinnoksi. Veli pyytää palkinnoksi pojan vapauttamista arestista, jos hän lupaaa siivota ainakin oman huoneen heti aamulla ja olla enää ikinä tekemättä pahojaan kotona. Isä suostuu. Tämä vastaa anetta, jossa kirkko ammentaa ansioiden aarreaitastaan ja jakaa lievityksiä ajallisista rangaistuksista. Ane voi olla joko osittainen tai täydellinen, ja se on nimenomaan vaihtoehto ajallisen rangaistuksen hyvittämiselle hyvitysteolla tai kärsimiselle kiirastulessa. Pojan ei lopulta tarvitse siivota kotia eikä mennä arestiin. Aneeseen liittyy kuitenkin aneteko ja pyrkimys synnistä irtautumiseen (lievityksen ehdot).

Lopuksi

Harva analogia on täydellinen, eikä yllä olevaa pidä lukea täydellisenä esityksenä katolisesta Jumala-kuvasta tai sovitusnäkemyksestä tms. Jokaisen kohdan tarkoituksena on havainnollistaa tiettyjä perustotuuksia ja niiden paikkaa Jumalan pelastustaloudessa. Tärkeintä on havaita, että kohta 5 on hyvin kaukana kohdasta 1, myös kohdasta 2, ja niitä erottaa monimutkainen välivaiheiden sarja. Tämä on tärkeää siksi, että aneista puhuttaessa jatkuvasti esitetään, että aneiden tarkoitus olisi hoitaa kohtien 1 tai 2 kaltaisia tehtäviä. Lyhyesti tiivistettynä sarja menee siis seuraavasti: 1. synti, sovitus, kääntymys. 2. Lankeemus ja parannus. 3. Ajallinen rangaistus ja sen hyvitys. 4. Kiirastuli ja ajallisen rangaistuksen vaihtoehtoinen hyvitys. 5. Ane eli ajallisen rangaistuksen lievitys.

Explore posts in the same categories: Soteriologia

5 kommenttia : “Pyydän aneeksi…”

  1. Jason Lepojärvi Says:

    Olipas hieno kirjoitus! Hyvin keksitty analogia. Terveiset Tansaniasta.

  2. Cap'n Haddock Says:

    Kai tiesit että tuo ansio-oppi löytyy mm. buddhalaisuudesta, missä sitä kutsutaan karmaksi?

    • Emil Anton Says:

      Katolinen ansio-oppi ei ole buddhalaista ansio-oppia – katolinen ansio-oppi perustuu yksinomaan Jeesuksen Kristuksen ansioihin, jotka mahdollistavat ihmisen ansion Jumalan edessä. Kristuksen ulkopuolella, kuten buddhalaisuudessa, ihmisellä ei voi olla ansiota Jumalan edessä.

  3. Robinson Says:

    Hyvä, hyvä,

    Olen joskus lukenut samankaltaista analogiaa … helluntalaistyyppisen kirjoittajan teoksesta :)

    Joten yleiskristillinen ajatusmalli. Sielä kylläkin sanottiin, että hyvitys täytyy suorittaa vahinkoa kärsinelle, jos mahdollista.

    • Emil Anton Says:

      Kiva. Mutta en ymmärtänyt, missä kohdassa katolisessa mallissa hyvitystä ei suoriteta vahinkoa kärsineelle? Jumalallehan se suoritetaan ja Jumalaahan synnillä on loukattu. Toisaalta myös opetetaan, että jos on tehnyt vahinkoa ihmisille niin heille pitäisi hyvittää se, ja näin tehdään ajallisten seuraamusten hyvitystä. Esim. varastettu raha palautettava tms.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: