Daavidin valtakunta – Jumalan valtakunta

Adventtiaika on alkanut ja eilen kirkoissamme on veisattu Hoosiannaa ja kiitetty Daavidin Poikaa. Mutta kuten lapset joskus kysyvät, miten niin Daavidin Poika? Eikös Jeesus ollut Jumalan Poika? Niille, jotka eivät ole ehtineet tutustua 30-sivuiseen seminaarityöhöni kirkosta Jumalan valtakuntana, tiivistän tässä sen pääpiirteet ja toivon valaisevani hieman Daavidin merkitystä Jeesuksen ja kristinuskon ymmärtämisessä. Rivien välistä voi lukea tärkeitä apologeettisia pointteja.

Daavid, Daavidin poika ja Daavidin valtakunta

Vanhassa testamentissa Daavid on hyvin keskeinen mutta monesti unohdettu hahmo. Hänen nimensä esiintyy yli 300 kertaa Mooseksen nimeä useammin. Daavid oli Jumalan Israelille valitsema ja voitelema kuningas n. tuhat vuotta ennen Kristusta. Jumala teki liiton Daavidin kanssa huipennukseksi aiemmille liitoilleen Aadamin, Nooan, Abrahamin ja Mooseksen kanssa. Perhekunnista ja heimoista oltiin nyt siirrytty jo valtakunnan tasolle, eikä tosiaankaan minkään vähäpätöisen valtakunnan. Daavidin valtakunnan varhaiset ajat olivat Israelin kulta-aikaa.

Daavidin valtakunnan perusteksti on Natanin Daavidille osoittama profetia jakeissa 2. Sam. 7:11–16, jossa Jumala lupaa rakentaa Daavidille huoneen eli kuningashuoneen eli kuninkaallisen valtakunnan. Daavidin poika taas tulee rakentamaan Herralle huoneen eli temppelin, ja Daavidin pojan kuninkaallinen valtaistuin pysyisi iäti. Hän tulisi olemaan Jumalan poika, ja Jumala tulisi olemaan hänen isänsä. Tämä profetia täyttyi alustavasti Daavidin omassa pojassa Salomossa, joka rakensi Herralle mahtavan temppelin Jerusalemiin, josta tuli Israelin jumalanpalveluksen keskus.

Daavidin valtakunta JHWH:n valtakuntana

Daavidin valtakunta ei ollut pelkkä poliittinen järjestely. Daavid sanoi, että Jumala valitsi Salomon ”istumaan Herran valtakunnan valtaistuimella ja hallitsemaan Israelia” (1. Aik. 28:5). Daavidin valtakunta oli itse Jumalan, JHWH:n, Herran, valtakunta. Mutta miltä tämä valtakunta näytti? Listaan seuraavassa 10 Daavidin valtakuntaa kuvaavaa ominaispiirrettä.

1) Valtakunnan kuningas oli Daavid ja myöhemmin hänen poikansa tai jälkeläisensä
2) Valtakunnan kuningas oli ”Jumalan poika”
3) Valtakunnan kuningas oli voideltu, messias
4) Valtakunnan kuningas oli papillinen kuningas
5) Valtakunnan kuningatar oli kuninkaan äiti
6) Valtakunnan ”pääministeri” oli kuninkaan hovin päällikkö
7) Valtakunta hallitsi Israelin 12 heimoa
8) Valtakunta hallitsi myös muita kansoja
9) Valtakunta liittyi erottamattomasti Jerusalemin temppeliin
10) Valtakunnan ensisijainen liturgia oli kiitosuhri, todah

Valtakunnan kriisi ja tulevaisuus

Salomon jälkeen valtakunnalle kävi kuitenkin köpelösti. Ihmissynnin takia se hajosi kahtia ja jakautui pohjoisen Israeliin ja etelän Juudaan. Asiat pahenivat entisestään, kun 700-luvulla eKr. assyrialaiset hyökkäsivät Israeliin ja 500-luvulla eKr. babylonialaiset Juudaan. Temppeli tuhottiin, kansa joutui pakkosiirtolaisuuteen, Jumalan valtakunnasta ei ollut enää jälkeäkään. Eikö Daavidin valtaistuimen pitänyt kestää ikuisesti?

Vastoinkäymisten keskellä profeetat nousivat yksi toisensa jälkeen julistamaan sanomaa Jumalan uskollisuudesta lupauksilleen ja suunnitelmasta palauttaa ja uudistaa Daavidin ikuinen valtakunta. Aamos kertoi Jumalan rakentavan uudelleen Daavidin sortuneen majan (Aam. 9:11), Jesaja ennusti tulevasta Pojasta ja siitä, että Daavidin valtaistuimella vallitsisi ikuinen rauha (Jes. 9:1-6). Jeremia lupasi Jumalan antavan Israelille kuninkaan Daavidin suvusta (Jer. 23:3-5, 30:8-9). Hesekiel ennusti Jumalan nostavan Daavidin jälleen Israelin paimeneksi (Hes. 34:23-24, 37:21-26). Samoja odotuksia heijastavat myös Qumranista löydetyt kirjoitukset, Salomon psalmit ja 4. Esran kirja.

Daavidin Poika ja valtakunta Uudessa testamentissa

Tätä taustaa vasten ymmärrämme aivan uudella tavalla, miksi Uusi testamentti alkaa sanoilla ”Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan… sukuluettelo” (Matt. 1:1). Matteus osoittaa Jeesuksen olevan Daavidin jälkeläinen pitkällä sukuluettelolla ja mainitsee sen jälkeen, että Jeesus syntyi Daavidin kaupungissa Betlehemissä ja on ”juutalaisten kuningas” (Matt. 2:2). Jeesus on Jumalan Poika (Matt. 3:17) ja Daavidin Poika, joksi kansanjoukot hänet tunnistavat huutaessaan: ”Hoosianna, Daavidin Poika!” (Matt. 21:9) Markuksen mukaan ihmiset ymmärsivät Daavidin Pojan tuovan mukanaan myös Daavidin valtakunnan: ”Siunattu isämme Daavidin valtakunta, joka nyt tulee! Hoosianna korkeuksissa!” (Mark. 11:10)

Luukas kertoo enkelin luvanneen Marialle, että Jumala antaa Jeesukselle ”hänen isänsä Daavidin valtaistuimen” ja että ”hänen kuninkuudellaan ei ole loppua” (Luuk. 1:32-33). Jeesus on ”Herran Voideltu” (Luuk. 2:26) eli Messias, ja hän antaa Isältään saamansa valtakunnan apostoleilleen, jotka saavat hallita Israelin 12 heimoa (Luuk. 22:29-30). Apostolien teoissa Jeesus palauttaa valtakunnan Israelille (Ap.t. 1:6) lähettämällä Pyhän Hengen synnyttämään kirkon, joka tulisi leviämään kaikille kansoille (Ap.t. 1:8, 2:1-11).

Tältä pohjalta voimme lähteä hahmottamaan Daavidin valtakunnan tunnusmerkkejä kirkosta:

1) Valtakunnan kuningas on Daavidin Poika (esim. Matt. 21:9)
2) Valtakunnan kuningas on Jumalan Poika (esim. Matt. 3:17)
3) Valtakunnan kuningas on Voideltu, Messias (esim. Luuk. 2:26)
4) Valtakunnan kuningas on papillinen kuningas (esim. Hepr. 5:5-6)
5) Valtakunnan kuningatar on kuninkaan äiti (esim. Matt. 2:11, Ilm. 12:1)
6) Valtakunnan ”pääministeri” on kuninkaan hovin päällikkö (esim. Matt. 16:18-19)
7) Valtakunta hallitsee Israelin 12 heimoa (esim. Luuk. 22:29-30)
8) Valtakunta hallitsee myös muita kansoja (esim. Luuk. 2:32, 24:47)
9) Valtakunta liittyy erottamattomasti Jerusalemin temppeliin (esim. Joh. 2:19-21)
10) Valtakunnan ensisijainen liturgia on kiitosuhri, eukharistia (esim. Luuk. 22:19)

Explore posts in the same categories: Ekklesiologia, Kristologia

2 kommenttia : “Daavidin valtakunta – Jumalan valtakunta”

  1. Sami Says:

    Joten, miksi Jeesus on Daavidin ”poika”? En jaksanut koko juttua lukea sen takia että saan vastauksen siihen kysymykseen -.-

    Kiitos.

    • Emil Anton Says:

      Mitä haet kysymykselläsi? Miksi ”poika” on lainausmerkeissä? Mikä muukaan Jeesus olisi, tuskin serkku tai tytärkään:) Hän on Daavidin jälkeläinen eli poika, uusi Salomon, uuden temppelin rakentaja ja Voideltu Kuningas.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: