Ratkaisukristillisyys

”Oletko antanut elämäsi Jeesukselle?” – Se on annettu. ”Niin mutta sinä teet ratkaisun.” – Ajattelen pikemminkin, että ensisijaisesti kyseessä on Jumalan valinta, mutta olen kyllä antanut myöntymykseni.

Tämä pieni keskustelupätkä omasta elämästäni havainnollistaa hieman helluntailaisten ja karismaattisten liikkeiden ratkaisukristillisyyttä ja perinteisten kristittyjen etäisyyttä kyseiseen ajatteluun. Tällä kertaa perehdymme siis ratkaisukristillisyyden kiehtovaan maailmaan.

Helluntai

Samoin kuin kielilläpuhumisen tapauksessa, myös ratkaisukristillisyyden malliesimerkkinä on helluntaikertomus Ap.t. 2:ssa. Pietari saarnaa: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen” (Ap.t. 2:38). Helluntailainen NetMission-sivusto kommentoi: ”Parannus on Jumalan määräys, ja ilman parannusta ei kukaan voi pelastua… Parannus ei ole vain ulkonaisten kristillisten muotojen tai elämäntavan omaksumista, vaan se on kokonaisvaltainen ratkaisu, joka koskettaa koko persoonaa: ymmärrystä, tahtoa ja tunnetta… Parannus ja usko kuuluvat yhteen. Aito parannus johtaa aina uskoon…”

Helluntailaisuus opettaa siis, ettei kukaan voi pelastua ilman henkilökohtaista uskonratkaisua. Hieman ristiriitaisen tuntuisesti helluntailaisuus opettaa samalla, että lapset ovat taivaskelpoisia, vaikka he eivät olekaan voineet tietoisesti tehdä parannusta. NetMissionin esittämät perusteet lasten syyttömyydelle perisyntiin ovat harvinaisen heikot – Joh. 1:29, Room. 5:18 ja 2. Kor. 5:21 puhuvat Kristuksen sovitustyöstä, mutta ne eivät käsittele sen soveltamista ihmisiin eivätkä varsinkaan sitä, missä tilassa lapset syntyvät maailmaan.

Helluntaina Pietarilla oli edessään joukko aikuisia, jotka joutuivat ensimmäistä kertaa kohtaamaan kristinuskon haasteen. Mutta me joudumme kohtaamaan kaksi kysymystä: 1) Oliko kyseessä ”Jeesuksen vastaanottaminen henkilökohtaisena Herrana ja Vapahtajana” (helluntailaisten suosikkilause) vai pikemminkin liittyminen kirkkoon? 2) Tuleeko uskovien tulevien lasten odottaa aikuisuuteen ja tehdä parannus vai onko heidän tarkoitus liittyä kirkkoon lapsina ja kasvaa sitten Jumalan tahdissa kristilliseen aikuisuuteen?

Jumalan valtakunta ja kirkko

Ensinnäkin on hyvin tärkeää huomata, ettei Raamattu koskaan käytä vapaiden suuntien iskulausetta ”ottaa Jeesus vastaan henkilökohtaisena Herrana ja Vapahtajana”. Erityisesti sana ”henkilökohtaisena” haiskahtaa hyvin modernilta ja länsimaalaiselta individualismilta. Mutta eikö Pietarin kehotus kuitenkin koskenut ”itse kutakin” ja vaatinut henkilökohtaista mielenmuutosta?

Pietarin helluntaisaarnan konteksti on hyvin juutalainen. Jakeissa Ap.t. 1:3-8 Jeesus on opettanut opetuslapsia Jumalan valtakunnasta, opetuslapset ovat kysyneet Jeesukselta valtakunnan palauttamisesta (taustalla ikuiseksi luvattu Daavidin valtakunta, sen hajoaminen ja luvattu palauttaminen, ks. 2. Sam. 7, 1. Kun. 11, 2. Kun. 17, 24, 25, Jes. 9, Aam. 9) ja Jeesus on vastaukseksi luvannut Pyhän Hengen. Kahdestoista apostoli on valittu valtakunnan palauttamista varten (Ap.t. 1:15-26 – vrt. Daavidin valtakunnan 12 heimoa), ja he ovat nyt ”yhdessä koolla” kaikkien kansojen keskuudesta tulleiden juutalaisten kanssa. Kaikki on valmista valtakunnan uudelleenrakennukseen.

Kun Pyhä Henki on tullut, Pietari saarnaa (Ap.t. 2.25-36) Jeesuksesta Daavidin Poikana, uutena Daavidina, jossa toteutuvat Daavidin valtakunnan kuninkaalle osoitetut lupaukset. Nyt juutalaiset tuntevat piston sydämessään ja kysyvät, mitä heidän pitäisi tehdä. Pietari kehottaa kääntymään ja saamaan kasteen juuri ilmestyneestä Pyhästä Hengestä osalliseksi pääsemiseksi. Niinpä kääntyneet ”kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä” (Ap.t. 2:41).

Kasteen kautta siis liitytään uskovien joukkoon, uuteen ja palautettuun Jumalan valtakuntaan. Tämä lupaus koskee uskovien lisäksi myös uskovien lapsia (Ap.t. 2.39) – kuuluivathan lapsetkin aikuisten tavoin Daavidin valtakuntaan, joka oli kirkon esikuva. Kasteessa lapsi syntyy uudesti Jumalan perheen jäseneksi ja sellaisena saa myös kasvaa riippumatta siitä, kuinka radikaalisti hän ymmärtää tai arvostaa asemaansa lapsena.

Uudestisyntyminen, kaste ja Jumalan perhe

Helluntailaisuus ei tietenkään usko, että ihminen syntyy uudesti kasteessa. NetMission viittaa artikkelissa Lasten autuus kolmesti kohtaan 1. Piet. 3:21. Kaste ei ole lihan saastan poistamista eli se ei anna syntiä anteeksi, kaste on hyvän omantunnon pyytämistä, mitä lapset eivät voi tehdä, ja lopuksi Nooan arkin tapauksessa vesi ei pelastanut vaan arkki, vesi pelasti vain arkissa olleet, joten samoin kaste sopii vain jo Kristuksessa oleville eikä se hyödytä ei-uskovaa lasta.

Kaikki tämä jättää huomiotta itse jakeen opetuksen: ”teidät pelastaa nyt kaste”. Jos kaste pelastaa, se tosiaan antaa synnit anteeksi. ”Lihan saasta” voi kääntyä myös ”ruumiin lika”, jolloin kaste ei ole vain ulkoinen pesu, vaan sisäinen omantunnon puhdistus. Nooan tapauksessa on ensinnäkin huomattava, että koko perhekunta pelastui, ja samoin Apostolien teoissa kastetaan perhekuntia (esim. Ap.t. 16:33). Perustuuko siis suhde Jumalaan henkilökohtaiseen ratkaisuun vai perheeseen kuulumiseen?

Lopuksi on huomattava, että Pietari sanoo perhekunnan pelastuneen veden kautta, ja samoin meidät pelastaa kaste. Kasteen pelastava merkitys häviää kokonaan helluntailaisessa tulkinnassa. NetMission jatkaa toisaalla, että uudestisyntyminen ei tapahdu ”ilman omaa henkilökohtaista uskoa”, ei ”liittymällä johonkin”, ei ”kastamalla”.

Nämä asiat vain todetaan hajanaisten asiaan liittymättömien raamattusitaattien jälkeen, vaikka Raamatun (Joh. 3:5, Tit. 3:5, Room. 6:3-4) ja siihen perustuvan koko varhaisen kristillisyyden täysin yksimielinen todistus liittää uudestisyntymisen kasteeseen ja vaikka juutalainen ymmärrys pelastuksesta oli taatusti ”johonkin kuulumista”, nimittäin Jumalan valtakuntaan ja perhekuntaan kuulumista.

Mitä apostolisen kristityn tulisi siis tehdä, kun helluntailainen tai muu vapaita suuntia edustava kristitty vaatii uskoontuloa, parannusta tai ratkaisua ottaa Jeesus vastaan henkilökohtaisena Herrana ja Vapahtajana? Ehkäpä ensin rukoilla erossa olevan veljen puolesta ja vastata sitten luottavaisin mielin Johanneksen sanoin: ”me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme” (1. Joh. 3:1).

Explore posts in the same categories: Soteriologia, Vapaat suunnat

5 kommenttia : “Ratkaisukristillisyys”

  1. Hannu Says:

    Onneksi kirkolla on traditio. Ei tarvitse jokaista uutta oppia ottaa vastaan. Olet Emil rohkea kun uskallat puolustaa avoimesti katolista uskoa. Netmissionissa käyty keskustelu oli aika luokatonta. Eivät pysyneet aiheessa. Sun pitäisi järjestää jonkinlainen väittelytilaisuus helluntailaisen kanssa esim. tradition merkityksestä.

  2. SAMUEL Says:

    Lainaan omaa kommenttiani siellä Netmissionin ketjussasi:

    [QUOTE=’hyviauutisia’]Usko edeltää kyllä kastetta aikuisten tapauksessa, mutta lapset ovat aivan toinen kysymys, ja siinä alkukirkon vastaus on selvä.

    … postaus on etusivullani blogillani ja sen tarkoitus on havainnollistaa, että hell. taustaisille RATKAISU on välttämätön,
    [B]kun taas kirkossa Jumala on jo tehnyt ratkaisun synnyttämällä perheeseensä lapsikasteessa.[/B]
    [/QUOTE]

    Tällä tavalla aihetta käsiteltynä tästä tulee kastekeskustelu tai usko-käsitykseen liittyvä keskustelu.

    Alussa kuitenkin halusit puhua Pyhän Hengen kasteesta ja armolahjoista.

    Ja otsikkosi on omiaan nostamaan keskusteluksi katolisuus vs. vapaat suunnat.

    [B]Noin laveasti rajattuna kuka tahansa voi puhua mistä tahansa, ja silti on aiheessa.[/B]

    [U]Koeta nyt rajata vähän tarkemmin tuota otsikkoa niin täällä kuin blogissasi, tai homma ei kerta kaikkiaan pysy koossa.[/U]

  3. SAMUEL Says:

    Täällä on helluntailaista opetusta mp3 -muodossa:

    http://www.saarna.net/puhesarja.php?PHPSESSID=d68bfdff9cf40ba2b291499f1d0232f0

    Näkyy joukossa olevan luterilaisen papin Kalevi Lehtisen Evankeliointikoulu Espoon Helluntaiseurakunnan sivuilla.

    Niin, että kyllä joku sitäkin voi pitää ratkaisulkristillisyytenä (vaikka luterilaisilla on lapsikaste, kuten katolisilla).

    Olisi hyvä ymmärtää mitä ratkaisun tekemisellä tarkoitetaan uskon yhteydessä. Emilin aloitus ei sille tee oikeutta.

  4. Emil Anton Says:

    Hyvä Samuel, kaikki tämän postauksen viittauksen NetMissioniin olivat virallisille opetussivuille, eivät suinkaan foorumille. Edellinen postaus oli Pyhän Hengen kasteesta ja armolahjoista, tämä puolestaan ratkaisunteon/parannuksenteon helluntailaisessa mielessä välttämättömyydestä.

  5. Tommi Messi Says:

    Mutta unohditko vt:n profetioiden pohjan ja Jeesuksen lupauksen toisesta Puolustajasta (Pyhä Henki)Ap.t. 2 luvun tapahtumille+
    1. Jeesus lupasi Pyhän Hengen, ”toisen Puolustajan opetuslapsille.

    ”Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: ”Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
    Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen.”
    Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: ”Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?”
    Hän sanoi heille: ”Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
    vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”. (Act 1:4- Act 1:8)

    2. Joelin profetia: Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.
    Ja myös palvelijain ja palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni.
    Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
    aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennen kuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
    Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoon päässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu. (Joe 2:28- Joe 2:32)

    2. Suurimpana ihmeenä itselleni ovat tässä kohdassa Juutalaiset , jotka ottivat Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena vapahtajanaan ja siitäkin oli jo profetoitu:
    ”Sillä minä vuodatan vedet janoavaisen päälle ja virrat kuivan maan päälle. Minä vuodatan Henkeni sinun siemenesi päälle ja siunaukseni sinun vesojesi päälle” (Isa 44:3 )

    Apt.1 :8 ”Te saatte voiman todistaa Jeesuksesta(ei Kirkkojen dogmeista, opeista) vaan elävästä Jumalasta, Jeesuksesta Kristuksesta..
    Apt2:4 ”He tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja he puhuivat muilla kielillä , minkä Henki puhuttavaksi antoi –siis Pyhän Henki päätti mitä puhuttavaa tuli opetuslasten suusta –eivät he puhuneet omiaan vaan Pyhän Hengen antamaa:) (Kuulijat väittivät heidän olevan juovuksissa viinistä, mutta eivät olleet –

    3. Apostoli Paavali aloittaa heille kertomisen Apt2:17-21 – että jokainen joka huutaa Herran nimeä(Jeesus) pelastuu . Miten vauva voi huutaa Jeesuksen nimeä? Kuulijat saavat Piston sydämessään ja tämä tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki puhui jokaisen paikalla Olleen sydämeen, sen että heidän tulee tehdä parannus ja kääntyä Jumalan puoleen ja he kysyvätkin mitä tulee tehdä – He tulevat parannukseen, ja uskoon ja sitten heidät kastetaan – Olet oikeassa siinä, että Apostolit todella kastattivat heti uskoon tulleet (ehkäpä tilanne sitä vaatii) ja onhan kyseessä ensimmäinen satsi joka tulee Uskoon isompana joukkona. Mutta vauvojen kastamisesta ei kohta kerro mitään , selvää oli että uskotontulleet olivat sellaisessa iässä , että ymmärsivät ja kykenivät puhumaan, vastasyntyneen puhekyky ei kyllä ole vauva kasaten puolella.
    4. Net-mission sivulla on hieman outo sana – vauvoille – joden kastamista vauvoina ei pidetä pelastukselle välttämättömänä:) ja vauva ei syntyessään edes ymmärrä mihin on tullut niin miten ihmeessä se voi tulla uskoon –olematta siinä iässä jossa ymmärtää perusasoita ja osaa ilmaista oman tahdon +-4-10 tämäkin on hyvin yksilöllistä, sillä Jumala loi yksilöitä ei Hän luonut massaa , joka uskoo samalla tavalla.
    5. Suurimpana ongelmana on kirkkokunnissa –vt:n ajan välittäjä/uhri pappeus se on lakkautettu koska olemme saaneet Jumalasta Täydellisen kertakaikkisen uhrin Jeesuksen Kristuksen, jonka uhri lakkautti vt:n uhrikäytännön ja pappeuden – joka myös ilmoitetaan useissa kohdissa vt:n profetioissa – meillä Jeesukseen uskovilla on suora yhteys –Pyhän Hengen kautta –Jeesukseen ja Jumalaan , niin olisi tyhmää uskoa Vt:n aikaiseen väliitjä papistoon.

    6. Huomaatko, että kumoat oman tulkintasi? ”ettei Raamattu koskaan käytä vapaiden suuntien iskulausetta ottaa Jeesus vastaan henkilökohtaisena Herrana ja Vapahtajana” ”henkilökohtaisena” haiskahtaa hyvin modernilta ja länsimaiselta invidualismilta” ja tässä kohden kumoat tulkintasi. ”Eikö Pietarin kehotus kuitenkin koskenut ” itse kutakin- ja vaatinut henkilökohtaista mielenmuutosta” Juuri näin se on jokaisen on tultava henkilökohtaisesti tuntemaan Jeesus omana vapahtajanaan ja syntien sovittajana. Taivaaseen ei ole muuta tietä!
    7. Henkilökohtainen mielen muutos = Uskoon tuleminen ja Jeesuksen Kristuksen tunnustaminen suulla , srk:n edessä ja maailmassa.
    8. Pelkän kasteen kautta liitytään ”inhimilliseen Kirkkoon” jossa sitten ”konfirmaatiossa” vahvistetaan/korjataan ”usko” jos sitä alkuunkaan on ollut – näin se toimii ainakin Ev.lut Kirkossa ja räikeimpänä oppina on ehtoollisessa –että on oikeutettu ottamaan ehtoollista jos on käynyt rippikoulun –huom. siis ei tarvita uskoa – vain rippikoulun suoritus.
    Toista on Uskon kautta liittyminen todelliseen Jeesuksen seurakuntaan , jossa Hän on itse Pää ja pitää koko seurakunta ruumiin koossa.

    9. Daavidin valtakunta ei kuvaa mitään Kirkko organisaatiota vaan se kuvaa niitä jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana ja syntien sovittaja –Suurin ongelma kohta tulee siinä , mitä tällä kirkolla tarkoitetaan – suoraan sen voin sanoa myös näin: Katolinen Kirkko haluaa olla tuo ”valtakunta” vaikka se ei tule olemaan se vaan se tulee vasta sinä, päivänä esille, Kun Jeesus Kristus saapuu toiseen kertaan maan päälle. Millään maailmassa olevalla yksittäisellä kirkolla ei ole oikeutta opettaa itsestään –että me olemme tuo ”valtakunta”.
    10. ”Teidät pelastaa nyt kaste” Unohdat jällen koko kontekstin 1.Piet.18-22 puhuu selvästi ylösnousemus uskosta ja nimenomaan uskosta –sillä Nooa pelastui vanhurskautensa tähden ja hänen perhekuntanas oli kokonaan vanhurskas ja pikkulapsia siellä ei tiedetä olevan se 8 sielua pelastui – nooa ja nooan vaimo ja heidän kolme poikaa vaimoineen. niin hupsista jälleen on pohja pois tulkinnaltasi. pelastumine kuluu –henkilökohtaiseen suhteeseen Jeesuksen kanssa ja se rakentuu srk:yhteydesä , mutta minkääm Kirkon uskolla ei taivaaseen pääse – ei pääse.
    11. VEDEN KAUTTA ON yhtä kuin veden varassa (mielenkiintoisin on käännösten käyttö: aina kun käännös sopii ajamaan Katolista uskoa,käytät sitä, mutta jos ei niin hylkäät tekstin:) Mutta jälleen vesi ei pelastanut vaan usko, uskon varassa Nooa rakensi arkkia 300 vuotta, todellinen uskon sankari ja Nooa uskoi Jumalan sanaan = Nooa uskoi Jeesukseen ja se teki hänestä vanhurskaan Jumalan silmissä:).
    12. ”Nämä asiat vain todetaan hajanaisten asiaan liittymättömien raamattusitaattien jälkeen” Raamatun kohdista mikään ei tukeudu pelkästään – Kasteen pelastavuuteen vaan niiden yhdistelmään – usko ja kaste ja uskomista on edeltänyt evankeliumin kuuleminen, parannuksen teko, kääntyminen Jumalan puoleen – ehkä huuto, rukous Jumalan puoleen ja loppu tulos on Jumala on aina vastannut, niille ihmisille jotka ovat huutaneet Jeesuksen nimeä. Mutta saman voin sanoa sinun kirjoituksestasi – annat esiymmärryksesi taluttaa itseäsi kuin Pässiä narussa, Raamattu on Hengellinen kirja ja avautuu vain Pyhän Hengen avaamana – Pelkällä rationaalisella järjellä/päättelyllä päädytään umpikujaan. Kyllä uskova kuluu siihen yhteen ainoaan Jeesuksen Kristuksen seurakuntaan, mutta se ei ole Katolinen Kirkko!
    13. ”Mitä apostolisen kristityn tulisi tehdä, kun helluntailainen tai muu vapaita suuntia edustava kristitty vaatii uskontuloa, parannusta tai ratkaisua ottaa Jeesus vastaan henkilökohtaisena Herrana ja Vapahtajana”
    1. Ymmärtää ettei todella protestanttista voi lähteä käännyttämään takasin Katoliseen Kirkkoon
    2. Hiukkasen madaltaa kynnystä siinä että VAIN ja ainoastaan Katolinen Kirkko on oikea pelastava kirkko.
    3. jo aikaisemmin painotin itsekriittisyyttä – Raamatun tulkintasi suhteen – siinä on parantamisen varaa
    4. Vauvakasteen –todistamisen riittämättömyys pelkällä Raamatulla, Tradioilla saadaan vaikka heinäseiväs näyttämään Jumalta ,Äiti Maria tai lehmä, taivaankappale, järki,ihmisviisaus,Traditio, Kirkkorakennus yms.yms , mutta nillään näillä edellä olevilla ei ole pelastavaa voimaa itsessään.
    5. On siis nimenomaan puhuttava mitä Jeesus Kristus minulle merkitsee?Tämä on koko kristinuskon ydin – kuka Jeesus on? on ihan sama kokoonnutaanko sitä vaikka heinäladossa jos uskotaan Jeesukseen.
    6. ja unohtaa se, että Katolinen kirkko koskaan tulee saamaan kaikkia uskovia, Äiti Kirkon helmaan. En ainakaan minä taivu! :)


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: