Lactantius

200-luvun loppupuolella ja 300-luvun alkupuolella elänyt ja vaikuttanut Lactantius kirjoitti ensimmäisenä latinan kielellä tiivistetyn esityksen kristillisestä opista (Jumalalliset opetukset, v. 304-310). Lactantius oli afrikkalainen retorikko, joka kääntyi kristinuskoon vuosisadan vaihteen tienoilla. Annamme Lactantiuksen sanojen puhua kokonaan omasta puolestaan.

Usko Jumalaan ja ateismi

”Ei ole ketään niin sivistymätöntä ja barbaaritapaista, että kun hän nostaa silmänsä taivaaseen – vaikkei tietäisikään, minkä jumalan kaitselmus hallitsee kaikkea hänen näkemäänsä – hän ei ymmärtäisi jotain asioiden suuruudesta, niiden liikkeestä, järjestyksestä, pysyvyydestä, hyödyllisyydestä, kauneudesta ja suhteesta – ja että näin ei mitenkään voisi olla, ellei joku olisi asettanut asioita ihmeelliseen järjestykseen jonkun suuremman suunnittelun mukaan.” (Jumalalliset opetukset 1:2:5)

”Jos on jumalia, ne ovat vähemmän voimakkaita, koska jokaisella on vain oma voimansa. Voiman luonto on kuitenkin sellainen, että se voi olla täydellinen siinä, jossa se asuu kokonaan… Jumala, jos hän on täydellinen, ja tosiaan hänen on oltava, ei voi olla muuten kuin Yksi, niin että kaikkeus olisi hänessä… Mitä enemmän jumalia on, sitä vähempiä ne ovat.” (1:3:7-8)

”Älköön kukaan kyselkö, mistä materiaaleista Jumala teki nuo niin mahtavat ja ihmeelliset teot, sillä hän teki kaikki asiat tyhjästä… Jumala itse tekee omat materiaalinsa, koska hän on kykenevä. Kykeneväisyys on Jumalan ominaisuus, ja jos hän ei kykenisi, hän ei myöskään olisi Jumala.” (2:8:8,26,27)

”Kun puhumme Isä Jumalasta ja Poika Jumalasta, emme puhu niistä erilaisina emmekä erota heitä toisistaan, sillä ilman Poikaa Isä ei voi olla, eikä Poika voi olla erillään Isästä. Isää ei voida Isäksi nimetä ilman Poikaa, eikä Poika voi syntyä ilman Isää… molemmilla on yksi mieli, yksi henki, yksi olemus.” (4:29:3)

”Mitä niihin tulee, jotka kokonaan kieltävät Jumalan olemassaolon, en tyytyisi sanomaan, etteivät he ole filosofeja, he eivät ole edes ihmisiä. Tyhmien eläinten tavoin heidät on nähtävästi tehty vain ruumiista, eivätkä he erota sielullaan mitään vaan selittävät kaiken ruumiillisilla aisteilla.” (7:9:5)

Kirkko, kadotus, kiirastuli

”Mutta koska on ilmestynyt monia harhaoppeja ja koska demonit ovat leikanneet Jumalan kansan palasiksi, meidän on lyhyesti osoitettava totuus ja asetettava se omaan kotiosoitteeseensa… Kutsutaan heitä sitten montanolaisiksi, novatolaisiksi, valentinolaisiksi, markionilaisiksi, anthropilaisiksi tai miksikä tahansa muuksi, he ovat Kristuksen nimen menettäessään lakanneet olemasta kristittyjä… Siksi katolinen kirkko yksin säilyttää oikean ylistyksen. Tämä on totuuden lähde, tämä on uskon kotiosoite, tämä on Jumalan temppeli.” (4:30:1)

”Pyhät kirjoitukset opettavat meille kuitenkin, että jumalattomille annetaan rangaistuksia. Koska he tekivät syntiä lihassa, heidät puetaan taas lihaan, jotta ruumiissansa he voivat maksaa… Se on samantapaista kuin maailmallinen liha, mutta tuhoutumatonta ja ikuista, jotta se voi kestää kidutuksen ja ikuisen tulen, jonka kidutus on erilaista kuin elämän tarpeisiimme käyttävän tavallisen tulen, joka sammuu ellei sitä ravita jollain materiaalisella polttoaineella.” (7:21:3)

”Mutta kun Jumala tuomitsee vanhurskaat, hän koettelee heidätkin tulessa. Silloin he, joiden synnit ovat joko niiden vakavuuden tai määrän takia ensimmäisinä, kootaan tuleen ja poltetaan. Ne taas, jotka ovat täynnä vanhurskautta ja hyveen kypsyyttä eivät tunne tuota tulta, koska heissä on jotain jumalallista, joka torjuu ja kääntää takaisin liekin voiman.” (7:21:6)

Hyve-etiikka, avioetiikka ja elämän tarkoitus

”Tästä on siis käynyt selväksi, että hyvän ja pahan tietäminen on yksi asia, mutta hyve on toinen, sillä tieto voi olla olemassa ilman hyvettä… Hyve ei ole hyvän ja pahan tietämistä. Hyve on pikemminkin hyvän tekemistä ja pahan tekemättä jättämistä. Tieto liittyy kuitenkin hyveeseen niin, että tieto edeltää hyvettä ja hyve seuraa tietoa. Tiedolla ei ole arvoa, ellei sitä seuraa toiminta.” (6:5:10)

”Jottei kukaan ajattelisi voivansa kiertää jumalallisia käskyjä, nämä kohdat lisätään kaiken petoksen ja temppuilun mahdollisuuden poistamiseksi: se on aviorikkoja, joka nai miehestään eronneen naisen, tai joka on eronnut vaimostaan mistä tahansa muusta syystä kuin aviorikoksesta niin, että hän voisi naida toisen, koska Jumala ei halunnut ruumiin [s.o. avioliiton, jossa kahdesta tulee yksi] rikkoutuvan ja hajoavan.” (6:23:33)

”Sinetöikäämme nyt koko argumentti lyhyellä tiivistyksellä. Maailma tehtiin siksi, että me syntyisimme. Me taas synnymme, jotta tuntisimme Jumalan, maailman ja meidän Luojan. Tunnemme hänet, jotta voisimme palvoa. Palvomme vuorostaan, jotta saisimme kuolemattomuuden palkinnoksi ahkeroinnistamme – sillä Jumalan palvonta sisältää todellista ahkerointia. Kuolemattomuuden palkinnon saamme vuorostamme siksi, että… palvelisimme Korkeinta Isää ja Herraa ikuisesti ja olisimme iankaikkinen valtakunta Jumalalle. Tämä on kaiken huippu, tämä on Jumalan salaisuus, tämä on maailman mysteeri.” (7:6:1)

Explore posts in the same categories: Patristiikka

One Comment : “Lactantius”

  1. JL Says:

    Pakko kyllä lopettaa tän palstan lukeminen, sillä muuten on pakko pyytää, että mut otetaan Katoliseen kirkkon yhteyteen ja sehän olis hivenen vaivalloista ja silleen. :) Keep up the good work!


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: