Jeesuksen opetus vanhurskaudesta

Jeesus puhui vanhurskaudesta harvoin. Usein vanhurskausopetuksessa keskitytään vain ja ainoastaan Paavalin opetukseen, ja samalla saatetaan jopa sivuuttaa kokonaan Jeesuksen opetus. Ei saa unohtaa, että Jeesuskin mainitsi vanhurskauttamisen, ja voimme oppia paljon hänen muutamista asiaan liittyvistä kommenteistaan. Jeesus vahvistaa katolisen näkemyksen siitä, että vanhurskauttaminen on Jumalan lahja, että se on prosessi, että siihen kuuluvat teot, että siinä voidaan kasvaa ja että lopullinen vanhurskauttaminen tapahtuu vasta tuomiopäivänä.

Luuk. 18:10-14: ”Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.’ Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!’ Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.”

Tästä opimme, että vanhurskaus ei ole ansaittavissa omilla ansioilla, vaan se on Jumalan lahja niille, jotka ottavat hänen armonsa vastaan uskomalla ja katumalla. Trenton kirkolliskokous opetti, ettei mikään vanhurskauttamista edeltävä asia, usko tai teot, voi ansaita vanhurskauttamista.

Matt. 5:6: ”Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.”

Tästä opimme, että vanhurskaus ei voi olla pelkästään uskoontulon hetkellä uskovan hyväksi luettu Kristuksen vieras vanhurskaus, kuten protestantismi opettaa. Jos uskovat on jo täydellisesti vanhurskautettu, ei heillä ole enää mitään vanhurskautta janottavanaan. Vanhurskauttaminen on siis prosessi, joka jatkuu läpi Kristuksen seuraajan elämän.

Matt. 6:33: ”Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.”

Sama pätee tähän jakeeseen. Jos Jumalan vanhurskaus on jo täydellisesti meidän, ei meillä ole enää mitään etsittävää. Vanhurskaus on prosessi, Jeesuksen sanat koskevat uskovaa kaikkina elämän hetkinä.

Matt. 12:36-37: ”Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä. Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.”

Jeesus käyttää vanhurskauttamisesta futuurimuotoa. Hän viittaa tuomiopäivään vanhurskaaksi julistamisen hetkenä. Hän puhuu vanhurskauttamisesta teoista, tuomiossa otetaan huomioon kaikki turhat sanat. Tämä sopii kovin huonosti ”yksin uskosta” – teologiaan, jossa ei pitäisi olla sijaa tuomiopäivänä tapahtuvalle vanhurskauttamiselle, jos kerran vanhurskauttaminen tapahtuu uskoontulon hetkellä ja yksin uskosta.

Matt. 5:20: ”Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljon suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.”

Tämän jakeen edessä protestantit, jotka uskovat vanhurskauden olevan ”yksin uskosta”, argumentoivat joskus, että voimme saada Jeesuksen kuvaileman juutalaisten vanhurskautta suuremman vanhurskauden vain, jos Jumala lukee osaksemme Kristuksen vanhurskauden, jonka saamme osaksemme yksin uskosta. Jos jae kuitenkin luetaan asiayhteydessä, huomataan, ettei Jeesuksen meidän osaksemme luettuun vieraaseen vanhurskauteen ole minkäänlaista viittausta – sen sijaan kyse on uskovan henkilökohtaisista teoista.

Suuremman vanhurskauden määrittelee se, että kristitty ei pelkästään pidättäydy tappamisesta vaan myös sanallisesta loukkaamisesta (Matt. 5:21-22). Kristitty ei pelkästään pidättäydy aviorikoksesta, vaan myös himokkaista ajatuksista ja katseista (Matt. 5:27-29), jne. Tämä jae osoittaa siis, että Jeesuksen ajatuksissa pyhällä elämällä, uskovan teoilla, on välttämätön osa vanhurskaudessa ja pelastuksessa. Vanhurskautemme voi kasvaa, ja sen pitää kasvaa, kun elämme Jeesuksen opetusten mukaan lopullisen vanhurskauttamisemme toivossa.

Explore posts in the same categories: Soteriologia

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: